Transport miejski ZKM Gdańsk zmodernizuje i kupi nowe tramwaje

ZKM Gdańsk zmodernizuje i kupi nowe tramwaje

16 marca 2016 | Źródło: ZKM Gdańsk
PODZIEL SIĘ

Gdański przewoźnik planuje ogłoszenie przetargu na zakup 15 nowych dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów. ZKM planuje także remont czterech tramwajów Alstom NGd99  oraz jednego 114Na, w którym zostanie zachowane jak najwięcej elementów oryginalnych.

Fot. ZKM Gdańsk

- Obecnie Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku dysponuje 127 zestawami tramwajowymi. Udział pojazdów niskopodłogowych i z częścią niskopodłogową we flocie tramwajowej ZKM w Gdańsku jest najwyższy w Polsce i wynosi obecnie 86%. Po realizacji projektu zakupu 15 nowych tramwajów będziemy mogli wycofać z użytkowania wszystkie tramwaje wysokopodłogowe, w efekcie gdańska flota tramwajowa, będzie w 100 procentach niskopodłogowa – zaznacza Piotr Grzelak.

Nowością w specyfikacji przetargowej będzie możliwość jazdy na bateriach w trybie jazdy miejskiej na odcinku przynajmniej 500m, (dotychczas gdańskie tramwaje bez sieci mogą przejechać na bateriach około 200 m w trybie awaryjnym). Szacowany koszt zakupu nowych tramwajów to 112,5 mln zł netto.

Termin ogłoszenia przetargu uwarunkowany będzie decyzjami Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) .

Gdański ZKM planuje także remont tramwajów niskopodłogowych. W tym roku modernizację przejdą cztery wagony NGd99 (numery boczne 1001-1004) oraz jeden tramwaj 114Na (numer boczny 1502). W odróżnieniu od zmodernizowanego już tramwaju 114Na (numer boczny 1501), w tym drugim zostanie zachowane jak najwięcej elementów oryginalnych (nie będzie wymiany m.in. czoła, ani okien).

Jest to najstarszy w Polsce tramwaj niskopodłogowy produkowany seryjnie. Zakładamy, że za jakiś czas będzie to tramwaj historyczny, dlatego chcemy zachować jak najwięcej z jego oryginalnego wyglądu. Ta przeróbka będzie dotyczyła przede wszystkim wnętrza, elektroniki i poprawy komfortu pasażerów. Chcemy by spełniał standardy, jakie w Gdańsku mają tego typu pojazdy, ale z drugiej strony chcemy, by zachował w jak największym stopniu wygląd oryginalny. Wszystkie elementy zdemontowane z tego wozu zostaną schowane i będą przechowywane następne, mniej więcej, 20-30 lat, tak aby kiedyś odtworzyć jego pierwotny wygląd – zapowiada Maciej Lisicki.

W tym roku zostaną także zmodernizowane niektóre dwukierunkowe tramwaje N8C. W części z nich będzie zamontowana klimatyzacja w drugiej kabinie motorniczego (pierwotna modernizacja zakładała klimatyzację tylko w jednej kabinie motorniczego).