Aż 12 projektów - infrastrukturalnych, edukacyjnych i społecznych - zostanie zrealizowanych za unijne pieniądze w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Celem jest poprawa jakości życia mieszkańców Poznania i przyległych gmin. Ponad połowa z 200 mln euro zostanie przeznaczona na rozwiązania komunikacyjne. Najważniejszym projektem jest budowa Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.
Mobilność to obecnie największe wyzwanie Poznania i innych europejskich metropolii. Problemy z przemieszczaniem się w ramach aglomeracji to wynik przede wszystkim szybkiej suburbanizacji.
– Obserwujemy rozlewanie się miast, migrację mieszkańców na przedmieścia, których konsekwencją jest większe zatłoczenie na drogach i problemy z mobilnością w granicach metropolii – mówi prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak, prezes Stowarzyszenia Metropolia Poznań. – Musimy wyjść naprzeciw tym procesom i znaleźć rozwiązania, które poprawią funkcjonowanie miast i przyległych gmin. Dlatego aż 108 mln euro z dostępnych w ramach ZIT środków zamierzamy przeznaczyć na rozwiązania komunikacyjne, przede wszystkim na kolej metropolitalną.
W ramach tego projektu najważniejszym działaniem będzie budowa systemu złożonego z co najmniej 40 zintegrowanych węzłów przesiadkowych przy istniejących stacjach i przystankach kolejowych, które umożliwią dogodną zmianę środka transportu. Ale to także m.in. modernizacja dróg i rozwój systemu ścieżek rowerowych, budowa tuneli i wiaduktów, a także parkingów typu Park&Ride.
– Dzięki realizacji tych projektów będziemy w efekcie zupełnie inną przestrzenią metropolitalną. Do tej pory mieliśmy do czynienia z dziką suburbanizacją. Nie było w tym żadnego planu, nie myślano o komunikacji zbiorowej, niewystarczającej przepustowości dróg czy braku infrastruktury społecznej takiej jak szkoła czy przedszkole – podkreśla starosta poznański Jan Grabkowski, wiceprezes SMP.
W ramach tworzenia Poznańskiej Kolei Metropolitalnej opracowano już „Koncepcję zintegrowanego transportu publicznego w oparciu o linie Poznańskiego Węzła Kolejowego z wydzieleniem kolejowego ruchu metropolitalnego". W trakcie odbioru jest "Koncepcja budowy funkcjonalnych węzłów przesiadkowych PKM w kierunku zwiększenia ich dostępności oraz oferowania usług komplementarnych do komunikacji publicznej". Działania planistyczne skierowane są na rozwój kolei metropolitalnej, koncentrację rozwoju na terenach z dobrym dostępem do stacji lub przystanków kolejowych i przejęcie przez gminy dworców i terenów przystanków.
W toku znajduje się wyłanianie wykonawcy, który opracuje projekty miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz zmiany studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego wraz z koncepcją modernizacji układów drogowych na wskazanych obszarach wokół stacji i przystanków Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Projekty planów miejscowych mają być inspiracją do rewitalizacji terenów wokół istniejących stacji i przystanków kolejowych.