Nowe, bezpieczne przejście pod torami na stacji Częstochowa Stradom oraz remont i lepsze wyposażenie peronów Częstochowy Osobowej – to odpowiedź PKP Polskich Linii Kolejowych na potrzebę lepszej obsługi pasażerów pociągów regionalnych i dalekobieżnych.
Wprowadzenie atrakcyjnych czasów przejazdu z Częstochowy m.in. do Warszawy, Wrocławia, Krakowa zwiększyło liczbę podróżnych. Nowe przejście pod torami Częstochowy Stradom, zapewni bezpieczne dojście do pociągów.
Częstochowa Stradom
Rozpoczęły się już prace budowlane. Przed dworcem pracuje ciężki sprzęt. Na czas budowy przygotowano dobrze oznaczone, tymczasowe przejście przez tory. PLK planują do 20 lipca zakończenie I etapu budowy. Takie rozwiązanie zagwarantuje przejście pod torami pielgrzymom – uczestnikom Światowych Dni Młodzieży. Po uroczystościach, w ramach II etapu, prace będą kontynuowane – staną wiaty peronowe, połączone z zadaszeniem przejścia oraz zadaszenie przy budynku dworca. Przejście będzie wyposażone w pochylnie dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, system dynamicznej informacji pasażerskiej i monitoring. Całość prac na stacji Częstochowa Stradom kosztuje ok. 6,7 mln zł.
Częstochowa Osobowa
Trwa remont trzech peronów: nr 1 ,1a i 2. Prace obejmują wymianę płyt peronowych na nowe z pasem bezpieczeństwa. Na stacji będzie wygodniej także dla osób niedowidzących, dzięki przygotowanym dla nich, wyczuwalnym pod stopami oznaczeniom. Na peronach będzie nowa nawierzchnia z kostki betonowej i zmienione wyposażenie, min. ławki, tablice informacyjne i kosze. Zakres prac obejmuje również remont wiat peronowych. Szacunkowy koszt robót to ok. 5 mln zł. Prace na obu stacjach wykonywane są zgodnie z harmonogramem.
Zadania, które już zapewniły dobre podróże z Częstochowy to poprawa trasy Koluszki – Częstochowa oraz rewitalizacja trasy Częstochowa – Fosowskie. W ramach tej pierwszej inwestycji wartej 615 mln zł przebudowane zostały 43 perony, 30 mostów i 5 wiaduktów, 15 przepustów i mur oporowy, 34 przejazdy kolejowo-drogowe, ponad 140 rozjazdów, ponad 80 km sieci trakcyjnej, ok. 160 km torów. Drugi projekt o wartości 350 mln zł objął 104 km sieci trakcyjnej, 98 kilometrów torów, 90 rozjazdów kolejowych, 71 obiektów inżynieryjnych, 47 przejazdów kolejowo-drogowych, 17 peronów.