Rusza rewitalizacja linii Tychy – Łaziska Średnie

Rusza rewitalizacja linii Tychy – Łaziska Średnie

07 kwietnia 2016 | Źródło: Skanska
PODZIEL SIĘ

Blisko 40 mln zł brutto będzie kosztować rewitalizacja linii kolejowej nr 169 Tychy – Orzesze Jaśkowice na odcinku Tychy – Łaziska Średnie. Prace rozpoczną się jeszcze w tym miesiącu i potrwają do końca grudnia. Linią 169  poruszają się pociągi towarowe, ale odnowiony szlak będzie mógł obsługiwać także ruch pasażerski. Skanska, która zrealizuje inwestycję na zlecenie PKP PLK, wykona ją w konsorcjum swoich jednostek z Polski i Słowacji.

Fot. Skanska

Jednotorowa linia kolejowa nr 169 na szlaku Tychy – Łaziska Średnie obsługuje przede wszystkim ruch towarowy. Szlak ten wykorzystywany jest zwłaszcza do transportu węgla i kruszców oraz przewozu samochodów z fabryki Fiata w Tychach.

– Roboty, które zostaną wykonane poprawią bezpieczeństwo przewozów. Infrastruktura kolejowa zostanie zmodernizowana i stanie się bardziej niezawodna. Pociągi będą mogły także rozwijać większe prędkości. Zamiast dotychczasowych 60-70 km/h składy pojadą dwa razy szybciej. Co to oznacza? Przede wszystkim lepsze wykorzystanie trasy (wzrośnie przepustowość linii kolejowych, czyli ich efektywność) i mniejsze zużycie energii przez ciężkie składy towarowe. Nowoczesna infrastruktura stanie się również bardziej ekonomiczna w utrzymaniu. Dodatkowo, przy uruchomieniu pociągów pasażerskich, podniesie się komfort i skróci czas podróży – informuje Jacek Karniewski, z zespołu prasowego PKP PLK.

Zakres prac

Skanska m.in. przebuduje nawierzchnie kolejowe i wymieni tory na długości blisko 8 km. – W celu podniesienia bezpieczeństwa w ruchu kolejowym wymienimy 13 rozjazdów,  zmodernizujemy 8 przejazdów kolejowo-drogowych i przebudujemy 2 przejścia dla pieszych: na stacji Tychy i Orzesze Jaśkowice – wyjaśnia Paweł Rzepka, Kierownik Robót, Skanska. - W ramach prac elektroenergetycznych przebudujemy m.in. około 8 km sieci trakcyjnej, wykonamy zabudowę urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów oraz roboty z zakresu branży automatyki i telekomunikacji, np. przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym i elektryczną centralizację zwrotnic.

Inwestycja obejmuje również rewitalizację 8 obiektów inżynieryjnych, przebudowę skarp i nasypów.