Łączenie krakowskiej łącznicy – będzie krótsza podróż do Zakopanego

Łączenie krakowskiej łącznicy – będzie krótsza podróż do Zakopanego

30 maja 2016 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Trwa precyzyjna operacja montażu przęseł na kolejowej łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Podtrzyma ją 30 filarów o charakterystycznym kształcie kielicha. Łącznica zapewni szybszy i bezpośredni przejazd pociągiem z Krakowa Głównego do stacji Kraków Bonarka i dalej do Skawiny, Zakopanego oraz Oświęcimia. 

Fot. PKP PLK

Łącznica kolejowa Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki coraz wyraźniej wpisuje się w okolice ul. Dekerta do skrzyżowania ulic Wielickiej, al. Powstańców Śląskich i al. Powstańców Wielkopolskich. Tu możesz zobaczyć jej ostateczny kształt w modelu 360.

W ostatnich dniach na łącznicy montowane są stalowe belki o 25 m długości i wadze 35 ton, ale są także elementy dłuższe 27 m i cięższe - po 44 tony. Wykonawca wykorzystuje specjalistyczny sprzęt, który może udźwignąć 250 ton. Podnoszone elementy są precyzyjnie układane na podporach (docelowy filar oraz zmontowana wcześniej podpora tymczasowa), a następnie na wysokości kilkunastu metrów spawane. 

Najwyższa podpora łącznicy, od strony ul. Romanowicza, będzie miała około 14 metrów. Odległość między budowanymi podporami wynosi od 32 do 52 metrów, a dwa przęsła nad skrzyżowaniem ulic Wielickiej, Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich mają zaprojektowaną rozpiętość aż 78 i 81 metrów.

W trakcie dotychczasowych prac nad budową łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki wykorzystano już: 10 100 m3 betonu, 910 ton stali zbrojeniowej, 1215 ton stali konstrukcyjnej. 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Pociągi WKD już pod napięciem 3kV Pociągi WKD już pod napięciem 3kV
Następny artykuł Łódź Fabryczna przyjazna niepełnosprawnym Łódź Fabryczna przyjazna niepełnosprawnym