Innowacyjna technologia Switcher, Kolejowych Zakładów Nawierzchniowych „Bieżanów” została nagrodzona Godłem „Teraz Polska” w kategorii „Przedsięwzięcia Innowacyjne”.
– Innowacje triumfujące w tym roku w Konkursie „Teraz Polska” to nowatorskie rozwiązania na skalę światową. Są one efektem współpracy pomiędzy światem nauki i biznesu – podsumowuje Michał Lipiński, dyrektor konkursu „Teraz Polska”.
– Wyróżnikiem naszej technologii jest kompleksowe podejście do całego procesu produkcji, logistyki i zabudowy rozjazdów kolejowych. Dzięki Switcherowi jesteśmy w stanie radykalnie podnieść jakość początkową, przyspieszyć proces zabudowy i ograniczyć koszty związane z tymi kluczowymi elementów infrastruktury kolejowej – stwierdził po uzyskaniu informacji o sukcesie Ryszard Leszczyński, prezes KZN „Bieżanów”. – W kontekście konkursu „Teraz Polska” szalenie istotnym jest że mamy do czynienia z na wskroś polskim pomysłem, stworzonym przez polskich inżynierów. Fazę projektowania, wytwarzania i wdrażania nadzorowało nasze Biuro Badawczo-Rozwojowe, natomiast za badania prototypowych wagonów i urządzeń odpowiadał Instytut Kolejnictwa z Warszawy. Ważnym jest też wkład finansowy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, który pokrył blisko połowę kosztów budowy i badań technologii. Switcher jest więc dowodem, że także na kolei polska myśl techniczna jest w stanie generować wartościowe w skali globalnej innowacje – podkreślał szef KZN.
Trzonem nagrodzonej w konkursie „Teraz Polska” technologii Switcher jest innowacyjny pojazd szynowy o długości 27,5 m, zintegrowany z dźwigami oraz modułami mocowania na platformach i usztywnienia rozjazdów podczas za- i rozładunku. Dźwigi dostosowane zostały do pracy w ograniczonej przestrzeni, dzięki czemu możliwy stał się rozładunek wagonu bez konieczności demontażu trakcji. Sterowane cyfrowo dźwigi umieszczone na końcach wagonu umożliwiają precyzyjny za- i rozładunek rozjazdu zarówno z wagonu wyposażonego w dźwig, jak i z wchodzącego w skład systemu wagonu bezdźwigowego, wykorzystywanego do transportu bloków rozjazdowych o największych gabarytach. Elastyczność rozwiązania pozwala na przewóz wszystkich typów rozjazdów, także tych o promieniu 1200 m.