W Szwajcarii otwarto najdłuższy tunel kolejowy na świecie

W Szwajcarii otwarto najdłuższy tunel kolejowy na świecie

01 czerwca 2016 | Źródło: Thales
PODZIEL SIĘ

Dziś, 1 czerwca, po 17 latach prac budowlanych odbyło się oficjalne otwarcie najdłuższego i najnowocześniejszego na świecie tunelu kolejowego. Przeprawa pod Alpami połączy Szwajcarię i południowe Niemcy z północnymi regionami Włoch.

Fot. Thales

Przebiegający pod Alpami na głębokości 2300 metrów tunel Gottharda, ma 57 km długości. To nowe połączenie kolejowe skróci czas podróży z Zurichu do Mediolanu o godzinę. Teraz podróż ta zajmie niecałe 3 godziny. Otwarcie tunelu to także korzyści dla środowiska naturalnego, dzięki niemu zmniejszy się bowiem natężenie transportu drogowego na rzecz kolei, co znacznie zredukuje emisje dwutlenku węgla. Z tunelu będą korzystać zarówno pociągi pasażerskie, jak i towarowe.

– Jesteśmy bardzo dumni, że mogliśmy uczestniczyć w tym wyjątkowym projekcie, który był najważniejszym brakującym ogniwem łączącym kraje Europy. Pomimo trudności programu udało nam się zbudować całą technologię kolejową tego tunelu, w tym serce systemu – system sterowania ruchem kolejowym firmy Thales. W dodatku zrobiliśmy to na rok przed wyznaczonym terminem – podkreśla Peter Huber, kierownik projektu, Transtec Gotthard.

Nowoczesny system ETCS firmy Thales pozwoli na ruch ponad 325 pociągów pasażerskich dziennie, poruszających się z prędkością do 250 km/h, w dwóch oddzielnych tunelach. To rezultat globalnych inwestycji w kwocie 12 mld franków szwajcarskich, z czego 1,9 mld przypadło na sprzęt kolejowy, 196 mln było wkładem Thales.

Zaangażowanie firmy Thales w projekt tunel Gottharda obejmowało opracowanie, wyprodukowanie, zainstalowanie oraz homologację systemów sterowania ruchem kolejowym w ramach całego systemu. Thales przeprowadził także wszystkie niezbędne testy. Systemy zostały zbudowane w warunkach zbliżonych do rzeczywistych, w należącym do firmy laboratorium Gottharda w Zurichu i są wynikiem ośmiu lat pracy niemiecko-włoskiego zespołu.