Dymecki: WKD to najnowocześniejsza kolej w Polsce

Dymecki: WKD to najnowocześniejsza kolej w Polsce

06 czerwca 2016 | Autor: RW | Źródło: WKD
PODZIEL SIĘ

– Warszawska Kolej Dojazdowa, najbardziej punktualna kolej w Polsce, od dzisiaj korzysta wyłącznie z nowoczesnych pociągów. Po dostarczeniu wszystkich składów przez producenta, w sierpniu tego roku, nasz tabor będzie się składać z 21 pojazdów najwyższej jakości – mówi Grzegorz Dymecki, prezes WKD.

Fot. WKD

Nowy tabor do obsługi linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej to elektryczne zespoły trakcyjne typu 39WE, noszące jednocześnie oznaczenie serii EN100, przystosowane do pracy pod napięciem zasilania 3000V prądu stałego. Zakup tych składów spowodował konieczność dostosowania sieci trakcyjnej Warszawskiej Kolei Dojazdowej do nowego napięcia. Dotychczas pociągi WKD kursowały pod napięciem 600V, czyli takim, jakie wykorzystywane jest w sieciach tramwajowych. Napięcie w wysokości 3000V odpowiada napięciu w sieci trakcyjnej obsługującej ruch pociągów w Polsce.

Zmiana napięcia zbiegła się z wycofaniem z eksploatacji najstarszych składów używanych przez Warszawską Kolej Dojazdową. Pod koniec maja po 44 latach kursowania pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim i Warszawą z torów zjechały składy serii EN94, które przystosowane były wyłącznie do napięcia 600V.

Wkrótce też ostatecznie zakończy się proces modernizacji taboru WKD rozpoczęty w 2004 r.

– Wówczas rozpoczęliśmy eksploatację pierwszego nowoczesnego pociągu zakupionego przez województwo mazowieckie dla spółki – mówi Grzegorz Dymecki, prezes WKD. – Dzisiaj jesteśmy przewoźnikiem, który z dumą może stwierdzić, że posiada wyłącznie nowoczesne pociągi i gwarantuje pasażerom najwyższy dostępny komfort podróżowania. Jestem przekonany, że wysoką jakość najnowszych pociągów, które właśnie wchodzą do eksploatacji, docenią nasi pasażerowie. Są to pojazdy zapewniające wygodę, dużą przestrzeń, dobrą informację oraz wysoki poziom bezpieczeństwa. Podnoszą znacząco poziom naszej oferty i wzmacniają rolę kolei jako solidnej alternatywy dla innych środków transportu – dodaje.

Nowe pociągi 39WE to konstrukcje dostosowane stricte do potrzeb Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Pojazd o długości 60 m składa się z sześciu członów i mieści 505 pasażerów, w tym 164 na miejscach siedzących. Przewidziano w nim cztery miejsca dla wózków inwalidzkich z zastosowaniem odkładanych ramp, umożliwiających wjazd wózka oraz osiem miejsc do przewozu rowerów. Każdy ze składów wyposażony jest w pełni zintegrowany system informacji pasażerskiej z zewnętrznymi tablicami LED oraz wewnętrznymi monitorami LCD. Są one widoczne z każdego miejsca w pojeździe. Maksymalna prędkość eksploatacyjna, z jaką poruszają się pojazdy w ruchu pasażerskim, wynosić będzie 80 km/h.

Nowe pociągi to lepsza jakość i komfort podróży dla pasażerów, w tym przede wszystkim mieszkańców sześciu gmin na trasie WKD-ki: Michałowic, Pruszkowa, Brwinowa, Milanówka, Podkowy Leśnej, Grodziska Mazowieckiego oraz dwóch dzielnic Warszawy Włochy i Ochoty. Najnowsze pociągi WKD zapewnią pasażerom większe bezpieczeństwo – wszystkie pojazdy są wyposażone w system monitoringu z rejestratorem zdarzeń. Posiadają również klimatyzację przestrzeni pasażerskiej z układem okien umożliwiającym swobodne przewietrzenie składu oraz system zliczania podróżnych.

Zakup pociągów został sfinansowany ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Ich koszt to ponad 98 mln zł, z czego współfinansowanie ze środków szwajcarskich wyniesie 45,5 mln zł.