Chraniuk: ŚDM to dla nas szansa na utrzymanie trendu wzrostowego

Chraniuk: ŚDM to dla nas szansa na utrzymanie trendu wzrostowego

21 lipca 2016 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Światowe Dni Młodzieży to dla nas szansa na utrzymanie trendu wzrostowego, jaki w ostatnim czasie notujemy. Poza aspektem finansowych korzyści, jakie pojawiają się w przypadku obsługi tak dużego wydarzenia, pamiętamy o możliwości pozyskania kolejnych podróżnych – mówi "Kurierowi Kolejowemu" Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

Fot. PKP Intercity

Organizowanie przewozów na potrzeby uroczystości ŚDM to ogromne przedsięwzięcie. Jak spółka będzie koordynowała obsługę pielgrzymów?

Przygotowania do Światowych Dni Młodzieży w PKP Intercity objęły każdy obszar funkcjonowania spółki, w tym przygotowanie odpowiedniej liczby miejsc w naszych pociągach. Uruchomione zostaną dodatkowe pociągi, zwiększymy liczbę miejsc w pociągach rozkładowych, wprowadzimy też specjalny sposób organizacji ruchu oraz wzmocnimy obszary odpowiedzialne za obsługę pasażerów. Na dworcach i stacjach pojawią się informatorzy mobilni. W skali kraju będzie to 120 osób. Kasy biletowe na dworcach w Krakowie, Warszawie, Częstochowie, Poznaniu oraz Trójmieście będą działać dłużej.

Gdzie pielgrzymi będą mogli sprawdzić informacje o kursowaniu pociągów oraz aktualnym rozkładzie jazdy?

Na zamówienie diecezji przygotowujemy 45 pociągów specjalnych, na pokładach których będzie podróżowało ponad 20 tys. pielgrzymów. Przy obsłudze grup ściśle współpracujemy z organizatorami, tak by proces wsiadania/wysiadania był płynny. Pociągi specjalne zostaną np. dodatkowo oznakowane, a osoby przypisane do konkretnych kursów otrzymają stosowną identyfikację.    Przygotowujemy się także do przyjazdu pasażerów indywidualnych. Do nich kierujemy komunikat o wcześniejszym planowaniu podróży i zakupie biletów z wyprzedzeniem nie tylko w kasie, ale i przez internet.  Pomocna może być aplikacja IC Mobile Navigator, która umożliwia zakup biletu przez telefon komórkowy nawet na kilka minut przed odjazdem pociągu, bez konieczności jego wydruku. Dodatkowo, na dworcu Kraków Główny poza kasami czy Centrum Obsługi Klienta, bilety będzie można nabyć w kasach mobilnych obsługiwanych przez naszych konduktorów. Aktualne informacje nt. kursowania pociągu można sprawdzić na Portalu Pasażera.

Przewoźnik niedawno informował, że w ostatnich 3 miesiącach zintensyfikowano proces napraw i modernizacji wagonów oraz lokomotyw. Ile i jakie wagony i lokomotywy przeszły ten proces i co dokładnie wykonano?

Mieliśmy niewiele ponad 4 miesiące na przygotowanie spółki do obsługi wydarzenia, jakim są Światowe Dni Młodzieży. W tym czasie, w celu optymalnego zabezpieczenia taborowego, podjęliśmy szereg działań zabezpieczających odpowiednią liczbę miejsc dla podróżujących pielgrzymów. Przede wszystkim, zintensyfikowaliśmy program napraw i modernizacji wagonów oraz lokomotyw. Naprawom i modernizacjom podanych zostało 146 wagonów i ponad 40 lokomotyw.

Przesunęliśmy również niezbędne przeglądy taboru, tak by szereg prac zostało wykonanych wcześniej - zamiast w lipcu, kiedy byłby najbardziej potrzebny, tabor trafił do warsztatów już w maju i czerwcu, tak by na ŚDM był gotowy. Od Kolei Czeskich wypożyczyliśmy 40 dodatkowych wagonów, a obiegi pociągów typu EZT (takim pociągiem jest np. skład Pendolino) zostały ułożone na nowo, aby zwiększyć ich dostępność. Na okres ŚDM, 20 wybranych połączeń, kursujących na co dzień wyłącznie do Katowic, pojedzie dalej do Krakowa.

PKP Intercity przygotowuje na ŚDM rezerwę taborową, czyli dodatkowe wagony oraz lokomotywy, tak by w razie zwiększonej frekwencji na bieżąco wzmacniać pociągi. Gdzie będą one stacjonowały i w jakiej liczbie?

W czasie ŚDM w pociągach kursujących do/z Krakowa dostępnych będzie 280 tys. miejsc plus ok. 20 tysięcy miejsc w pociągach zamówionych przez diecezje. W wyniku podjętych przez nas działań, o których wcześniej wspominałem, na okres ŚDM zabezpieczyliśmy ok. 1336 klasycznych wagonów oraz 60 składów EZT (Pendolino, Flirt, Dart). Oczywiście, na największych stacjach zabezpieczamy rezerwę na wypadek zwiększonej frekwencji przed samym odjazdem pociągu. Poza wagonami, chcemy mieć tam także całe składy rezerwowe. Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie tzw. bisów. 

Ponieważ dużą część uruchamianych na potrzeby ŚDM pociągów będą stanowić składy wagonowe, zapewnimy też rezerwowe lokomotywy. W tym otrzymaliśmy wsparcie PKP Cargo, które wypożyczyło nam dodatkowe jednostki.    

W jaki sposób PKP Intercity przygotowuje się na nieprzewidziane sytuacje, chcociażby związane z burzami. Czy np. na największych stacjach będą zapasy napojów itp.?

Oczywiście, przygotowujemy się również do działań na wypadek wystąpienia sytuacji niestandardowych. Wspólnie z zarządcą infrastruktury zaktualizowaliśmy procedury szybkiego reagowania, które będą uruchamiane np. w przypadku zablokowania linii. Na trasach dojazdowych do Krakowa pojawi się więcej lokomotywy osłonowych, dzięki czemu skróci się czas oczekiwania na udrożnienie odcinka. Zadbaliśmy o przygotowanie dodatkowych poczęstunków. W momencie utrudnień współpracujemy także z przewoźnikami regionalnymi. Zawarte porozumienia o wzajemnym honorowaniu biletów umożliwią naszym pasażerom kontynuowanie jazdy na pokładzie pociągu regionalnego.

Jakich zysków PKP Intercity spodziewa się po ŚDM? Podobno pociągi uruchamiane dla pielgrzymów mają zostać zwolnione z opłat za dostęp do infrastruktury.

Nie ukrywamy, że ŚDM to dla nas szansa na utrzymanie trendu wzrostowego, jaki w ostatnim czasie notujemy. Poza aspektem finansowych korzyści, jakie pojawiają się w przypadku obsługi tak dużego wydarzenia, pamiętamy o możliwości pozyskania kolejnych podróżnych. Mając dobre doświadczenia z podróży do Krakowa na spotkanie z Papieżem, taki klient wróci do nas i na pokłady naszych pociągów. Stąd nasze silne zaangażowanie w obsługę Światowych Dni Młodzieży.