Gotowa hala główna gliwickiego dworca, kończą się prace przy 4 peronie

Gotowa hala główna gliwickiego dworca, kończą się prace przy 4 peronie

22 lipca 2016 | Źródło: PKP S.A., Urząd Miasta Gliwice
PODZIEL SIĘ

Od dziś podróżni mogą korzystać z hali głównej modernizowanego dworca w Gliwicach. Wkrótce udostępniony zostanie również ostatni peron. Wspólne przedsięwzięcie PKP S.A. i PKP PLK wchodzi w ostatni etap.

Fot. gliwice.eu

Inwestycja w Gliwicach  obejmuje modernizację budynku dworca i stacji. Od dzisiaj pasażerowie mogą korzystać z odnowionej hali głównej, wyposażonej w kasy, miejsca do siedzenia i punkt informacyjny.

Jako pierwsze do wyremontowanego holu zostały przeniesione trzy kasy Kolei Śląskich. W ciągu dnia pojawią się w nim również kasy PKP Intercity. Z myślą  o osobach poruszających się na wózkach inwalidzkich, część okienek kasowych została obniżona. Na posadzce pojawiły się również linie prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. W budynku zamontowano także nowoczesny system informacji pasażerskiej. – Dziś zamykamy dworzec tymczasowy, natomiast jego demontaż przewidujemy na początek sierpnia. Jest to podyktowane względami bezpieczeństwa; z uwagi na duże natężenie ruchu podczas ŚDM użyjemy ciężkiego sprzętu do demontażu już po tym wydarzeniu – informuje Maciej Bułtowicz z biura rzecznika PKP SA.

Pasażerowie korzystają także ze znajdującej się w budynku dworca tzw. hali PKS i prowadzącego do niej łącznika. Obecnie wykonawca realizuje prace w części administracyjnej budynku. Uruchamiane są również instalacje. Trwają także prace adaptacyjne w lokalach komercyjnych zlokalizowanych w hali głównej, łączniku i hali PKS.

Dostępne dla podróżnych są również trzy zmodernizowane perony, wyposażone w antypoślizgową nawierzchnię. W ramach inwestycji zamontowane zostały gabloty informacyjne, nowe oświetlenie, nagłośnienie oraz informacja dynamiczna dla podróżnych. Końcowe prace trwają przy czwartym peronie, który powinien być gotowy w sierpniu tego roku. Dojście do peronów umożliwia już tunel łączący budynek dworca z peronami i wyjściem ze stacji na ulicę Tarnogórską. Ekipy wykonawcy kończą prace związane z uruchomieniem schodów ruchomych, wind i drugiego tunelu.

Prace wykonane przez zarządcę infrastruktury obejmują także przebudowę torów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zamontowanie pod torami specjalnych mat wibroizolacyjnych zmniejszy poziom drgań i hałasu na stacji.

Przebudowa stacji w Gliwicach to wspólne przedsięwzięcie PKP S.A. oraz PKP PLK. Po zakończeniu wszystkich prac podróżni będą korzystać z nowoczesnego i funkcjonalnego dworca dostosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych, z czterech w pełni zmodernizowanych peronów oraz ułatwiających do nich dojście tuneli.

Modernizacja dworca trwa od grudnia 2014 roku. PKP S.A. kilka razy przesuwała termin zakończenia prac remontowych. Ostateczne zakończenie wszystkich prac i udostępnienie całego kompleksu podróżnym ma nastąpić na przełomie III i IV kwartału 2016 r., po odbiorach końcowych przez odpowiednie służby i inwestora.

Inwestycję realizuje konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska oraz Aldesa Construcciones. Jej koszt wynosi ok. 120 mln zł netto i jest współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.