Kolej wraca na Warmię i Mazury - konsultacje Krajowego Programu Kolejowego

Kolej wraca na Warmię i Mazury - konsultacje Krajowego Programu Kolejowego

26 lipca 2016 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Ponad godzinę krótsze podróże koleją ze Szczytna do Ełku i o kwadrans krócej ze stolicy do Olsztyna. Lepszy dostęp do pociągów, wygodniejsza obsługa na stacjach i przystankach. W Krajowym Programie Kolejowym, który trafił do konsultacji, zapisano ponad 1,5 mld zł na podstawowe projekty kolejowe w województwie warmińsko-mazurskim.

Fot. PKP PLK

– Przekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy, obiecujący początek działalności lotniska w Szymanach, budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną oraz programy budowy dróg zapewnią zdecydowaną poprawę systemu komunikacji Warmii i Mazur oraz dogodne połączenie w regionie i z całym krajem – mówi Jerzy Szmit podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Dla mieszkańców województwa i podróżujących po liniach kolejowych Warmii i Mazur efektem prac będzie skrócenie podróży i lepsza obsługa na stacjach i przystankach.

Dzięki modernizacji i elektryfikacji trasy z Olsztyna do Ełku, przez Korsze pojedziemy o prawie 40 min krócej (jest 2h 24 min będzie ok. 1h 47 min). O około 1h 22 min skróci się podróż w relacji Olsztyn – Szczytno – Ełk (z 3h 33 min do ok. 2h 11 min). Krótsze będą podróże na trasie Działdowo – Olsztyn (ok. 16 min) i tym samym o kwadrans skróci się dojazd z Olsztyna do Warszawy.

– W poprzedniej perspektywie modernizacja kolei objęła linię na obrzeżach województwa. Obecna perspektywa i KPK zakładają znaczącą poprawę podroży koleją w regionie. Mieszkańcy Warmii i Mazur będą mogli korzystać z krótszych podróży m.in. z Olsztyna do Ełku, Korsz, Braniewa i Działdowa. Dzięki inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych zwiększy się atrakcyjność regionu i znaczenie kolei dla gospodarki – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. 

Przekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy w województwie warmińsko - mazurskim przewiduje 7 projektów o łącznej wartości ponad 2,3 mld zł. Na liście podstawowej jest 5 projektów za ponad 1,5 mld zł. Lista rezerwowa obejmuje 2 projekty o wartości około 750 mln zł.

– Propozycja rozwoju kolei w województwie warmińsko-mazurskim, przedstawiona w Krajowym Programie Kolejowym, dla mieszkańców oznacza wygodniejszą obsługę komunikacyjną. To również otwarcie regionu i większe możliwości dla gospodarki i korzystniejsze warunki dla rozwoju turystyki – uważa Artur Chojecki, wojewoda warmińsko-mazurski.

Projekty na liście podstawowej:

  • Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją (POIiŚ),
  • Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn (PO PW),
  • Prace na linii kolejowej nr 219 na odcinku Ełk – Szczytno (PO PW),
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo – Braniewo (RPO),
  • Prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pom. – Iława – Olsztyn – Korsze (śr. krajowe).

Lista rezerwowa

  • Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (gr. państwa) (CEF),
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 220 na odcinku Olsztyn – Gutkowo (RPO).

Podstawowe efekty prac - skrócenie czasu przejazdu:

  • Korsze – Ełk o ok. 32 min z 1h 36 min do ok. 1h 04 min,
  • Olsztyn – Korsze o ok. 5 min z obecnych 48 min do ok. 43 min,
  • Olsztyn - Korsze – Ełk o ok. 37 min z 2h 24 min do ok. 1h 47 min,
  • Działdowo – Olsztyn o ok. 16 min z 1h 17 min do ok. 1h 01 min,
  • Warszawa Centr.– Olsztyn Główny o ok. 16 min z 2h 28 min do ok. 2h 12 min,
  • Iława – Olsztyn o ok. 6 min z obecnych 50 min do ok. 44 min,
  • Szczytno – Ełk o ok. 1h 22 min z 2h 54 min do ok. 1h 32 min,
  • Olsztyn – Szczytno – Ełk o ok. 1h 22 min z 3h 33 min do ok. 2h 11 min,
  • Gutkowo – Braniewo: obecny czas jazdy : 1h 49 min; docelowy czas jazdy przy maksymalnej prędkości 120 km/h : ok 1h 18 min,
  • Białystok – Ełk – Suwałki do ok. 1h 29 min.