Jest projekt nowego Krajowego Programu Kolejowego. MIB zachęca do zgłaszania uwag

Jest projekt nowego Krajowego Programu Kolejowego. MIB zachęca do zgłaszania uwag

28 lipca 2016 | Autor: RW | Źródło: MIB
PODZIEL SIĘ

Minister Infrastruktury i Budownictwa skierował do konsultacji społecznych zaktualizowany projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. Celem wprowadzanych zmian jest usystematyzowanie, doprecyzowanie i uelastycznienie przepisów ujętych w KPK, które usprawnią realizację programu i wydatkowanie przewidzianych w nim środków na inwestycje oraz urealnienie wielkości wydatków na poszczególne projekty inwestycyjne.

Fot. Rafał Wilgusiak

Konsultacje mają charakter otwarty. W związku z tym, ministerstwo zaprasza wszystkich zainteresowanych do przekazywania opinii, stanowisk, uwag i sugestii do projektu nowego KPK. Formularz do zgłaszania uwag oraz projekt dokumentu zamieszczony został w wersji elektronicznej na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, w Biuletynie Informacji Publicznej. Więcej informacji znajduje się tutaj.

Uwagi zgłoszone w ramach konsultacji w inny sposób jak to zostało przestawione zostaną automatycznie wyłączone z procesu ich rozpatrywania. Termin na wyrażanie opinii o projekcie upływa 2 września 2016 r.

Na 29 sierpnia br. o godz. 12:00 w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa (ul. Chałubińskiego 4/6 w Warszawie) zaplanowano konferencję poświęconą projektowi.

Jak tłumaczą władze resortu aktualizacja KPK wynika głównie z:

  • rozliczenia projektów realizowanych w ramach perspektywy UE na lata 2007–2013;
  • wydania decyzji Komisji Europejskiej (dalej: KE) dotyczących fazowania projektów pomiędzy perspektywy 2007–2013 a 2014–2020;
  • podpisania Umów o udzielenie dotacji w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) – Sektor Transportu (Grant Agreement,GA) dla projektów pierwszego naboru CEF;
  • złożenia wniosków w drugim naborze CEF;
  • opracowania kosztorysów dla projektów w ramach Studiów Wykonalności oraz innych projektów przygotowawczych;
  • ponownego przeliczenia luk finansowych dla projektów. W związku z przeliczeniem luk finansowych i negocjacji prowadzonych z Urzędami Marszałkowskimi zwiększyła się pula środków przewidzianych na projekty RPO; zakładany montaż finansowy dla projektów RPO pozostał bez zmian;
  • analizy zdolności instytucjonalnej PKP PLK w zakresie realizacji poszczególnych zadań inwestycyjnych i całego Programu.

Dodatkowym elementem przesądzającym o konieczności aktualizacji KPK były wyniki kontroli NIK dotyczącej realizacji Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych (WPIK). W zaktualizowanym dokumencie wskazano najważniejsze spostrzeżenia ujęte w sprawozdaniach z realizacji KPK i WPIK, w tym przedstawiono informacje dotyczące realizacji zadań ujętych w KPK (szerzej opisane w rozdziale 2 dokumentu).

Co nowego w KPK?

Cel główny aktualizowanego Programu pozostaje bez zmian i obejmuje wzmocnienie roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju poprzez stworzenie spójnej i nowoczesnej sieci linii kolejowych. Przyjęty cel główny wynika bezpośrednio z postanowień Strategii Rozwoju Transportu, w zakresie dotyczącym transportu kolejowego.

W Programie dokonano aktualizacji diagnozy stanu infrastruktury kolejowej w oparciu o aktualne dane publikowane w raportach Urzędu Transportu Kolejowego oraz w raportach rocznych PKP PLK. Zmiany przepisów w odniesieniu do finansowania Programu wynikają głównie z konieczności przeniesienia przepisów dotyczących przesunięć wydatków oraz rezerw z przyjętego szczegółowego planu realizacji KPK oraz zapisów dotyczących obligacji z uzasadnienia do uchwały dotyczącej KPK. W wyniku ich modyfikacji zapewniono narzędzie elastycznego zarządzania środkami ujętymi w Programie, co usprawni jego realizację. Ponadto doprecyzowano postanowienie odnoszące się do wzajemnego powiązania zadań obronnych z „Programem pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej w latach 2013–2022”, tak aby jasno wskazać podstawę wydatków obronnych.

W wyniku zmian na listach projektów dokonano również urealnienia wielkości planowanych wydatków na poszczególne inwestycje. Przyjęto założenie, że na realizację zadań ujętych w Programie z Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z perspektywy finansowej 2014–2020 zostaną przeznaczone następujące środki: CEF – 3 432,57 mln euro, POIiŚ – 4 446,37 mln euro, PO Polska Wschodnia – 330,40 mln euro, Regionalne Projekty Operacyjne – 9551 mln euro.

Najważniejsze zmiany KPK dotyczące poszczególnych projektów to:

1. Realizacja zadań na całym ciągu Warszawa – Kozłów na linii kolejowej nr 8
W celu realizacji całego ciągu Warszawa – Kozłów przeniesiono z listy rezerwowej na listę podstawową projekt pn.: „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko Kamienna – Kielce – Kozłów” o wartości 593 mln zł. Zwiększenie kwoty (w stosunku do 400 mln zł w obowiązującym KPK) nastąpiło zgodnie z wartością rekomendowanego do realizacji wariantu opracowanego w studium wykonalności.

2. Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto, obejmującym linie 201 i 203
Połączenie w jeden projekt obejmujący cały odcinek linii 201 Maksymilianowo – Kościerzyna – Gdynia oraz linii 203 Łąg – Tczew z uwagi na konieczność realizacji integralnego zakresu rzeczowego dla całego przedsięwzięcia.

3. Prace na linii kolejowej C–E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo
Ograniczono zakres projektu do realizacji robót w obrębie miasta Chorzów oraz na odcinku Kalety – Chociw Łaski przy zachowaniu dotychczasowej wartości projektu.

4. Prace na linii kolejowej C–E 59 na odcinku Wrocław Brochów/ Grabiszyn – Głogów – Zielona Góra – Rzepin – Szczecin Podjuchy
Wprowadzono korektę nazwy projektu z uwagi na zmniejszenie jego zakresu.

5. Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc –Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz
W ramach prac nad aktualizacją Programu podjęto działania mające na celu określenie wszystkich dostępnych źródeł finansowania dla tej inwestycji oraz jej podziału na etapy. Takie założenie pozwoli na rozpoczęcie prac w zakresie przygotowania i docelowo budowy linii Podłęże – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji linii kolejowej nr 104. Działania w zakresie przygotowania projektu zostały ujęte na liście podstawowej KPK, co oznacza zabezpieczanie środków na ich realizację. Koszty działań przygotowawczych będą w pierwszej kolejności finansowane z obligacji PKP PLK. Działania w zakresie modernizacji linii kolejowej 104 również zostały umieszczone na liście podstawowej, jednakże obecnie w ramach KPK na ich realizację zabezpieczono kwotę 685,5 mln zł.

6. Prace na linii E 75 rozdzielono na 2 odcinki (Sadowne – Czyżew i Czyżew – Białystok)
Zakres województwa mazowieckiego ujęto w zadaniu pn. „Prace na linii E 75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne”, dla którego podpisano Grant Agreement w wyniku pierwszego naboru CEF. Pozostały zakres ujęto w zadaniu pn. „Prace na linii E 75 na odcinku Czyżew – Białystok”, dla którego złożono wniosek do KE w drugim naborze CEF.  Z uwagi na rozdzielne harmonogramy realizacji projektów podział na 2 zadania pozwoli na lepsze monitorowanie ich postępów.

Do treści Programu dodano nowy załącznik zawierający opis projektów, w których dokonano najważniejszych zmian. Pobierz pełną treść nowego KPK do 2023 r.

Przypomnijmy: Polska otrzymała deklaracje wsparcia (alokacji środków) z budżetu UE dla perspektywy 2014–2020 w wysokości 42,8 mld zł na kolej. Szacuje się, że PKP PLK otrzyma w ramach dofinansowania ze środków UE kwotę przynajmniej 9,70 mld euro, tj. 40,16 mld zł.