Nowy Impuls Newagu już na opolskich torach

Nowy Impuls Newagu już na opolskich torach

05 sierpnia 2016 | Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego
PODZIEL SIĘ

Wczoraj pierwsi pasażerowie, wsiadający do swojego porannego pociągu do pracy na trasie Kędzierzyn-Koźle-Wrocław, zastali na dworcu niespodziankę – zamiast dotychczasowego składu na peron wjechał jeszcze pachnący nowością Impuls.

Fot. opolskie.pl

W swój pierwszy kurs z pasażerami pojazd wyjechał punktualnie o ósmej rano z dworca w Kędzierzynie-Koźlu. Niespodzianką dla podróżnych był nie tylko pociąg, ale i głos, który ich przywitał w pociągu. Dzień dobry państwu, nazywam się Andrzej Buła, jestem marszałkiem województwa i wraz z państwem wybrałem się w pierwszą podróż naszym regionalnym „pendolino”. Ten pociąg zostanie już z wami na co dzień i mam nadzieję, że będzie dobrze służył przywitał pierwszych podróżnych marszałek.

Andrzej Buła, który wraz z Szymonem Ogłazą, członkiem zarządu województwa, towarzyszył podróżnym aż do Brzegu. Rozmawiał z pasażerami i pytał o pierwsze wrażenia. Podróżni podkreślali wygodę, brak hałasu, zupełnie inny komfort jazdy. Marszałek zaś wyrażał nadzieję, że kolejne takie pociągi na naszych torach przyciągną do kolei większą liczbę osób. Jest na to duża szansa, gdyż – jak podkreśla Szymon Ogłaza Impulsy to najnowocześniejsze pociągi tego typu w Europie.

Są  nie tylko komfortowe, ale przede wszystkim bezpieczne - mówi. Warto także zwrócić uwagę na fakt, że około 90% części tego pociągu to od początku do końca polska produkcja. Jeden skład - taki, jak wyjechał na opolskie tory - kosztuje około 13 mln zł zwraca uwagę członek zarządu województwa.

Elektryczne zespoły trakcyjne typu Impuls produkowane przez nowosądecki Newag zostały przystosowane do prędkości maksymalnej 160 km/h. Producent wyposażył je w nowoczesny układ napędowy i hamulcowy, klimatyzację, informację pasażerską w systemie audio-video, monitoring, 176 miejsc siedzących (fotele pasażerskie z gniazdkami elektrycznymi AC 230V), bezpłatne Wi-Fi. Są przystosowane do przewozu osób z ograniczoną zdolnością ruchową i do przewozu rowerów.

Ponadto, w Impulsie jest już system sterowania pociągami najwyższej klasy europejskiej. Maszynista ma podgląd i na drzwi, i na wnętrze pociągu. Jego kabina to swego rodzaju sterownia, w której kilka monitorów pokazuje parametry pojazdu, a prędkość można dostosować tak, by wjazdy i wyjazdy z dworców były idealnie zgrane z rozkładem jazdy.

Na razie Impuls jeździe jeszcze nieoficjalnie. „Jazdy testowe”, przed oficjalnym oddaniem pociągu przez producenta potrwają do 19 sierpnia. Natomiast uroczyste przekazanie pojazdu zaplanowano na 26 sierpnia. Wówczas mieszkańcy Opolszczyzny będą mogli przejechać się specjalnym pociągiem na trasie Opole – Brzeg – Opole.

Kontrakt samorządu województwa z Newagiem w wersji podstawowej przewiduje dostawę 5 pojazdów do 31 stycznia 2018 r. oraz opcjonalnie dostawę dwóch dodatkowych pojazdów do 10 grudnia 2018 r. W tym roku Opolanie będą mogli korzystać już z trzech nowych Impulsów. Cały kontrakt opiewa na 88,33 mln zł. Pieniądze pochodzą z czterech źródeł: budżetu województwa opolskiego oraz rezerwy celowej budżetu państwa, Funduszu Kolejowego i Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014–2020, z którego dofinansowanie wyniesie 15,5 mln euro.