Regulacje Przyspieszą inwestycje. Nowelizacja ustawy o kolei z podpisem prezydenta

Przyspieszą inwestycje. Nowelizacja ustawy o kolei z podpisem prezydenta

08 sierpnia 2016 | Autor: RW | Źródło: Kancelaria Prezydenta RP
PODZIEL SIĘ

Prezydent Andrzej Duda podpisał dziś ustawę o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw. Głównym celem nowelizacji jest uproszczenie oraz przyspieszenie prac związanych z przygotowaniem oraz realizacją kolejowych inwestycji infrastrukturalnych.

Fot. Rafał Wilgusiak

Zmiany wynikają z potrzeby pełnego wykonania Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz zwiększenia efektywności realizowanych inwestycji infrastrukturalnych wskazywanych przez Komisję Europejską w zaleceniach dotyczących realizacji przez Polskę strategii „Europa 2020”.

Nowelizacja przewiduje wstrzymanie postępowań dla innych inwestycji kolidujących z przebudową linii kolejowej. Jeżeli w ciągu 14 dni nie nastąpi stosowne uzgodnienie między stronami w tej sprawie, to kolizja zostanie usunięta zgodnie z potrzebami PLK.

Dzięki ustawie możliwe stanie się uzyskanie pozwolenia na użytkowanie dla jednego toru bez wykonania wszystkich urządzeń służących ochronie środowiska, jak ekrany, przepusty dla zwierząt, system odwodnienia itp. Jest to ważne, gdyż w większości projektów występuje etapowanie wykonywania robót na prace na poszczególnych torach. Z kolei wykonanie wszystkich elementów ochrony środowiska w ramach etapów, przy zamkniętym tylko jednym torze (po drugim odbywa się ruch pociągów), jest często niemożliwe. Jednocześnie, stosowanie długotrwałych zamknięć dwutorowych, szczególnie w aglomeracjach, może być niewykonalne  ze względów społecznych.

Ustawa wprowadza także zmiany, które mają na celu uelastycznienie procesu aktualizacji programu wieloletniego obejmującego inwestycje na liniach kolejowych. Stanowi ona, że przyjęcie przez Radę Ministrów sprawozdania z wykonania planu realizacji programu wieloletniego będzie stanowiło jednocześnie jego aktualizację, o ile nie zostanie zwiększony łączny limit wydatków z budżetu państwa na realizację programu. W związku z tym, wydłużono termin przygotowania sprawozdania (z końca marca na koniec maja każdego roku) i wprowadzono obowiązek jego publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu zapewniającego obsługę ministra właściwego do spraw transportu.

Ustawa wprowadza także regulację, która umożliwi ograniczenie zakazu zadrzewiania i zakrzewiania w odległości do 15 metrów od osi skrajnego toru kolejowego. Zgoda na odstąpienie od wyżej wskazanego zakazu będzie wydawana przez starostę, w drodze postanowienia, po uzgodnieniu z właściwym zarządcą infrastruktury kolejowej, ustawa zastrzega, że odstąpienie od zakazu nie może powodować zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego, ani zakłócać działania urządzeń służących do prowadzenia tego ruchu.

Ustawa wprowadza zmianę w ustawie o finansach publicznych. Zmiana ta rozszerza możliwość wskazania przez rząd, w drodze rozporządzenia, środków, które nie będą zaliczane do środków publicznych o środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”. Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Kolejne modyfikacje kolejowych regulacji

Warto też dodać, że to nie koniec zmian w ustawie. 19 lipca, rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Ustawa przyniesie największa zmianę przepisów od 2003 roku, poprzez dostosowanie polskiego prawa do europejskich przepisów. Tutaj przeczytasz więcej o planowanych zmianach.