Rewolucja na małopolskich torach. Więcej nowoczesnych pociągów i rozszerzona oferta

Rewolucja na małopolskich torach. Więcej nowoczesnych pociągów i rozszerzona oferta

07 października 2016 | Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
PODZIEL SIĘ

31 pociągów więcej, aż o 13,5 mln zł większe dofinansowanie, uruchomienie trzeciej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej do Tarnowa oraz przejęcie przez Koleje Małopolskie obsługi linii Tarnów – Nowy Sącz – Krynica – to najważniejsze punkty nowej oferty kolejowej. Rozkład jazdy 2016/17 zacznie obowiązywać od 11 grudnia. – To będzie rewolucja na małopolskich torach – mówi Jacek Krupa, marszałek Małopolski.

Fot. malopolska.pl

Pasażerowie kolei mogą się cieszyć - nowa oferta na lata 2016/2017 przynosi wiele dobrych wiadomości. – Nakłady na kolej zwiększamy o 13,5 mln złotych – do ponad 114 mln, a pracę eksploatacyjną, która będzie świadczona w Małopolsce przez 3 operatorów, zwiększamy o niemal 15%. To największy w historii wzrost w tym obszarze – podkreśla marszałek Jacek Krupa. – Na małopolskie tory wyjedzie aż 31 pociągów więcej, a w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej uruchomimy linię SKA3 Kraków - Tarnów, na której 30 pociągów będą obsługiwać Koleje Małopolskie. Także na trasie Tarnów - Nowy Sącz - Krynica będą jeździć pociągi wojewódzkiej spółki – dodaje.

W nowym rozkładzie jazdy powróci połączenie Sucha Beskidzka – Żywiec, które będzie obsługiwane przez 4 pociągi w weekendy (w tym jeden w relacji bezpośredniej Kraków-Żywiec). O 3 zostanie zwiększona liczba pociągów obsługująca linię Kraków Główny – Oświęcim przez Krzeszowice, a z 8 do 12 wzrośnie liczba kursów pomiędzy Krakowem a Kielcami przez Miechów. O dwa pociągi więcej pojedzie także na trasie Kielce – Katowice przez Wolbrom, Olkusz i Sławków. Z powodu remontów i spowodowanych tym ciągłych zmian w organizacji ruchu, a tym samym bardzo małego zainteresowania pasażerów zostanie zawieszone w tym roku połączenie Kraków – Oświęcim przez Skawinę i Spytkowice.

Więcej Kolei Małopolskich       

Wojewódzka spółka będzie wozić pasażerów na dwóch nowych trasach – SKA3 z Krakowa do Tarnowa (30 pociągów) i z Tarnowa przez Nowy Sącz do Krynicy (10 pociągów). W sumie Koleje Małopolskie uruchomią o 40 pociągów więcej niż do tej pory. Nie zmienia się liczba pociągów małopolskiego przewoźnika na trasie SKA1: Wieliczka Rynek Kopalnia - Kraków Główny – Kraków Lotnisko (80 pociągów) oraz SKA2: Kraków Główny – Miechów/Sędziszów (30 pociągów). Dotychczas funkcjonujące połączenia w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej cieszą się ogromną popularnością wśród pasażerów, którzy w dojazdach do pracy czy wyprawach turystycznych coraz chętniej wybierają usługi niezawodnego małopolskiego przewoźnika kolejowego.

W rozkładzie jazdy znajdzie się łącznie 150 pociągów uruchamianych przez Koleje Małopolskie i 152 Przewozów Regionalnych. Ponadto na trasie Oświęcim-Katowice nadal będzie jeździć 15 pociągów Kolei Śląskich. Na małopolskie tory w rozkładzie 2016/2017 wyjedzie w sumie aż 317 składów – o 31 więcej niż obecnie.

Więcej pieniędzy i stabilność

W przyszłym rozkładzie jazdy dotacja z budżetu województwa na przewozy kolejowe pierwszy raz przekroczy 100 mln zł i będzie wynosiła 105 mln – o blisko 11 mln więcej niż dzisiaj. Dodatkowo 9,2 mln zł z Funduszu Kolejowego zostanie przeznaczone na modernizację taboru Przewozów Regionalnych do obsługi połączeń na terenie województwa małopolskiego, co łącznie daje kwotę wsparcia przekraczającą 114 mln zł. Województwo zawrze z Kolejami Małopolskimi umowę na obsługę linii na 15 lat, co oznacza jeszcze większą stabilność małopolskiego przewoźnika w świadczeniu usług mieszkańcom regionu. Także umowa z małopolskim oddziałem Przewozów Regionalnych zostanie podpisana na dłuższy niż dotychczas okres – 3 lat.

To nie koniec ambitnych planów kolejowych zarządu województwa: nowoczesne, szybkie i wygodne pociągi Kolei Małopolskich konsekwentnie będą przejmować obsługę kolejnych linii w naszym regionie. Jeszcze w tym roku w barwach Małopolski na torach pojawią się pierwsze z 13 Impulsów, które kosztowały przeszło 300 mln zł. W przyszłym roku zarząd województwa planuje ogłosić przetarg na kolejne kilkanaście nowych składów.