Fundacja Grupy PKP wspiera kolejowe kluby sportowe

Fundacja Grupy PKP wspiera kolejowe kluby sportowe

16 października 2016 | Źródło: Fundacja Grupy PKP
PODZIEL SIĘ

W ramach prowadzonej działalności dobroczynnej i społecznie użytecznej Fundacja Grupy PKPwspiera finansowo, merytorycznie i rzeczowo potrzebujących kolejarzy. Tym razem z okazji 120 rocznicy budowy tzw. Kolei Doliny Białej Lądeckiej przedstawiciele Fundacji pomogli 60 najmłodszym piłkarzom Klubu Sportowego Trojan z rocznika 2005-2010, którzy zdecydowali się połączyć historię kolejnictwa ze sportem.

Fot. Fundacja Grupy PKP

Młodzi adepci regularnie mają treningi 2 razy w tygodniu – grupa Żaków i 3 razy w tygodniu – grupa Orlików. Ponadto uczestniczą w weekendowych turniejach sportowych, jak również w lidze Orlika organizowanej przez Okręgowy Związek Piłki Nożnej w Wałbrzychu. W ww. lidze drużyna zajęła w sezonie 2015-2016 wysokie 3 miejsce, natomiast grupa Żaków zajęła 1 miejsce w eliminacjach w Kotlinie Kłodzkiej, które skutkuje wyjazdem do Wałbrzycha na finał rocznika 2007 o Puchar Prezesa Okręgowego Związku Piłki Nożnej.

Poza zajęciami sportowymi dla najmłodszych, prowadzone są zajęcia z historii, o charakterze zapobiegania agresji rówieśniczej, pierwszej pomocy oraz w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi i zażywania narkotyków.

Wrześniowe wydarzenie rozpoczęło się odsłonięciem tablicy pamiątkowej na dworcu kolejowym w Lądku-Zdroju przez członka zarządu Fundacji Grupy PKP – Katarzynę Kucharek.

Następnie w sali „Historii Klubu” odbyła się prelekcja pt. „W służbie kolei”, którą przygotowali doświadczeni kolejarze opowiadając dzieciom o swojej pracy, będącej jednocześnie ich pasją. Zgodnie z powiedzeniem: „Czego Jaś się nie nauczył, tego Jan nie będzie umiał”, dorośli starają się zaszczepić w  dzieciach w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym poszanowanie do tradycji kolejowej. W tym celu wspólnie oglądano wyszukane fotografie archiwalne, na których uwieczniono piękno zabytkowego dworca kolejowego. W najbliższych miesiącach zabytek zostanie przekazany Jednostce Samorządu Terytorialnego i zmieni swoją dotychczasową funkcję.

Trochę historii

Pod koniec XIX w. przystąpiono do budowy tzw. Kolei Doliny Białej Lądeckiej. Stacja została otwarta 14 listopada 1897 r. W związku ze wzrostem liczby przybywających do miasta kuracjuszy zaistniała konieczność rozbudowy istniejącego dworca na początku XX w. W 1912 r. oddano do użytku nowy, okazały kompleks dworcowy, w skład którego wchodziły: piętrowy budynek dworca z kasami, poczekalnia i restauracja, drewniana wiata peronowa, szalet i magazyn we wschodniej części stacji. Układ torowy po przebudowie składał się z toru głównego z peronem oraz dwóch torów bocznych, z czego każdy znajdował się na osobnym peronie oraz bocznicy wiodącej do magazynu. Po II wojnie światowej i przejęciu ziemi kłodzkiej przez Polskę przemianowano stację na Lądek-Zdrój. Od marca 2004 r. pociągi pasażerskie kursujące przez Lądek-Zdrój zostały zastąpione kolejową komunikacją zastępczą.