Magistrala Wschodnia ożywi regiony we wschodniej części kraju

Magistrala Wschodnia ożywi regiony we wschodniej części kraju

28 października 2016 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Magistrala Wschodnia jest szczególną koncepcją modernizacji istniejących linii kolejowych, łączących ze sobą miasta wojewódzkie Polski Wschodniej, tj. Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów i Kielce.

Fot. PKP PLK

Podjęte zostaną działania inwestycyjne mające na celu podniesienie parametrów technicznych i zastosowanie nowoczesnych rozwiązań, które umożliwią zwiększenie prędkości oraz przepustowości infrastruktury kolejowej położonej w obrębie Magistrali Wschodniej i jej najbliższym otoczeniu.

Inwestycje tworzące tzw. Magistralę Wschodnią przyczynią się do realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, której celem jest m.in. zwiększenie dostępności transportowej oraz poprawa warunków świadczenia usług związanych z przewozem towarów i pasażerów. Liczymy także, że atrakcyjniejsze połączenia między miastami wojewódzkimi Polski Wschodniej doprowadzą do zwiększenia udziału transportu kolejowego w przewozach towarowych i pasażerskich w skali lokalnej, makroregionalnej i krajowej. Spowoduje to odciążenie dróg, a w konsekwencji ograniczy negatywne oddziaływanie transportu samochodowego na środowisko zaznaczył Adam Hamryszczak, wiceminister rozwoju.

Dzięki planowanym inwestycjom poprawi się jakość infrastruktury kolejowej pomiędzy wschodnimi miastami wojewódzkimi, co wpłynie na poprawę dostępności transportowej makroregionu Polski Wschodniej. W rezultacie planowanych inwestycji zwiększy się konkurencyjność ekonomiczna makroregionu, co przełoży się na jego szybszy wzrost gospodarczy, a zarazem na poprawę jakości życia mieszkańców Polski Wschodniej.

 Kolej na Podkarpaciu cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe wpłyną na atrakcyjność regionu, dając większe możliwości dla rozwoju gospodarki i korzystniejsze warunki dla rozwoju turystyki. Zmodernizowana i nowa infrastruktura kolejowa pozwoli na tworzenie realnej alternatywy dla samochodów i budowanie zintegrowanych centrów przesiadkowych – powiedział Witold Lechowski, wicewojewoda podkarpacki.

Ponadto, zmodernizowana Magistrala Wschodnia przyczyni się do zwiększenia udziału transportu kolejowego w przewozach towarowych i pasażerskich w skali lokalnej, makroregionalnej i krajowej. Spowoduje to odciążenie dróg oraz ograniczenie negatywnego oddziaływania transportu samochodowego na środowisko.

Dzięki efektywnie zainwestowanym środkom zwiększy się dostęp do głównych makroregionalnych i zewnętrznych rynków prac oraz poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Ważnym rezultatem inwestycji kolejowych będą bardziej efektywne i opłacalne przewozy towarowe.

Podróżni wygodniej pojadą m.in. pomiędzy Rzeszowem a Ocicami, na trasie Dębica – Padew, Boguchwała – Czudec, Jasło – Nowy Zagórz, oraz na linii E30 z Krakowa do Rzeszowa. Odnowiona będzie stacja w Rzeszowie, powstanie nowy przystanek Rzeszów Zachód, które zyskają połączenie kolejowe z lotniskiem w Jasionce. Podkarpacie zyska również dogodne połączenia z większymi miastami w Polsce dzięki realizacji inwestycji w ramach Magistrali Wschodniej – podkreślił Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Prace inwestycyjne w ciągu Magistrali Wschodniej planowane w perspektywie finansowej 2014‑2020 i będą finansowane z kilku źródeł. Są nimi CEF, środki krajowe oraz 3 programy operacyjne współfinansowane ze środków UE: Polska Wschodnia 2014-2020 (8 projektów), Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (4 projekty) oraz Regionalne Programy Operacyjne 2014‑2020 (2 projekty). Wartość wszystkich projektów związanych z Magistralą Wschodnią przekroczy 6,5 mld zł.

Poniżej przedstawiamy przebieg Magistrali Wschodniej (graf), która obejmuje ciąg: Olsztyn – Korsze – Kętrzyn – Giżycko – Ełk – Białystok – Czeremcha – Siedlce – Łuków – Dęblin – Lublin – Kraśnik – Tarnobrzeg – Kolbuszowa – Rzeszów, wraz z odgałęzieniem do Kielc: Tarnobrzeg – Ostrowiec Świętokrzyski – Skarżysko – Kielce.