PKP Intercity rozważa zakup 10 Dartów

PKP Intercity rozważa zakup 10 Dartów

23 listopada 2016 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

PKP IC rozważa zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu 43We z wykorzystaniem prawa opcji przewidzianego w pierwotnym postępowaniu na zakup 20 Dartów. Jednakże ostateczna decyzja odnośnie zakupu składów zostanie podjęta m.in. po przeprowadzeniu technicznej oceny stanu obecnie użytkowanych pojazdów – stwierdził Andrzej Bittel, wiceminister ds. kolejnictwa w odpowiedzi na interpelację poselską.

Fot. Kuba Gułajewski

Przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa poinformował też, że PKP Intercity planuje kupić 10 nowych, lekkich lokomotyw manewrowych. Opcjonalnie rozważany jest zakup lokomotyw w wersji „dual power” - wyposażonych w agregat prądotwórczy i zasilanie z sieci 3kV DC (elektryczno-spalinowych). Lokomotywy tego typu posiadają wystarczające parametry trakcyjne i przyniosą znaczne oszczędności eksploatacyjne.

Aktualnie nie występuje deficyt lokomotyw manewrowych, jednakże PKP IC odnawia starzejący się park taborowy poprzez zakup nowych pojazdów. Spółka nie przewiduje zakupu używanych lokomotyw spalinowych.

Andrzej Bittel przypomniał, że obowiązująca w PKP Intercity Strategia Taborowa do 2020 roku zakłada zakup 40 lokomotyw: 30 lokomotyw elektrycznych, w tym 20 lokomotyw jednosystemowych z V=160km/h i 10 lokomotyw wielosystemowych z V=190 km/h oraz 10 lokomotyw spalinowo-elektrycznych. Ze względu na różne typy pojazdów, zostaną rozpisane trzy przetargi tj. na przełomie 2016/2017 roku na lokomotywy jednosystemowe z V=160 km/h oraz lokomotywy elektryczno-spalinowe, a w 2017 roku na lokomotywy wielosystemowe z V=190 km/h.

Strategia taborowa do 2020 roku przewiduje modernizację 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 do prędkości 160 km/h. Realizację projektu PKP IC rozpoczęło od zainicjowania dialogu technicznego. Sam proces modernizacji przewidywany jest na lata 2017-2018.

Lokomotywy elektryczne serii EP09 będące w posiadaniu przewoźnika zostały wyprodukowane w latach 1987-1997. Spółka planuje ich eksploatację do terminu drugiej naprawy głównej. Po tym etapie nastąpi likwidacja lub odsprzedaż do innego przewoźnika. Wyłączenia z ruchu z powodu osiągnięcia zakładanych resursów lokomotyw serii EP09 przedstawiają się następująco: w 2021 roku – 2 pojazdy, w 2025 roku – 34 pojazdy, w 2028 roku – pozostałe pojazdy.

Aktualnie PKP IC posiada 1675 wagonów do podróżowania z prędkością 160 km/h, co stanowi 72,35% ogólnego stanu wagonów (z czego 146 szt. jest trwale wyłączonych z eksploatacji) oraz 169 szt. wagonów z V=200 km/h, co stanowi 7,3% ogólnego stanu wagonów. Ewentualne braki taborowe są trudne do określenia. Spółka sukcesywnie modernizuje posiadany park wagonowy oraz dokonuje zakupów nowych wagonów.

Obowiązująca Strategia Taborowa PKP Intercity do 2020 roku zakłada w latach 2016-2020 zakup 55 nowych wagonów oraz modernizację 455 wagonów.

Wiceminister ds. kolejnictwa przedstawił również stan zaawansowania postępowań przetargowych. I tak ogłoszone zostały postępowania na modernizację 53 wagonów, przygotowywana dokumentacja do przetargów na modernizację 335 wagonów - planowane ogłoszenie postępowań na przełomie 2016/2017 roku, a także przygotowywana dokumentacja do przetargów na zakup 55 nowych wagonów - planowane ogłaszanie postępowań od 2017 roku. Kolejny przetarg na modernizację 38 wagonów ma zostać ogłoszony na początku 2019 roku.