2 mld zł na budowę tunelu średnicowego w Łodzi

2 mld zł na budowę tunelu średnicowego w Łodzi

28 listopada 2016 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę tunelu łączącego Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem. Mieszkańcy zyskają dwa nowe przystanki. Pociągi dalekobieżne pojadą przez ścisłe centrum. Dworzec Łódź Fabryczna i tunel średnicowy tworzą nowe możliwości Łódzkiego Węzła Kolejowego.

Fot. PKP PLK

Tunel średnicowy to przedłużenie linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej na zachód. Pod miastem tunel rozdzieli się na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacji Łódź Żabieniec, a na południe do stacji Łódź Kaliska. Wybudowanie tunelu umożliwi w Łodzi ruch dalekobieżny północ – południe i wschód – zachód. Wpłynie także na poprawę dostępu mieszkańców aglomeracji łódzkiej do transportu kolejowego oraz poprawi konkurencyjność kolei względem innych środków transportu.

– System komunikacji w Łodzi zmieniają inwestycje z udziałem środków UE prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za prawie 4 mld zł. 11 grudnia pociągi wyjadą z nowoczesnego dworca Łódź Fabryczna. Ogłoszony dziś przetarg na budowę tunelu pod centrum Łodzi, radykalnie usprawni kolej aglomeracyjną i ruch dalekobieżny – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 

Dwa nowe przystanki w śródmieściu

Inwestycja zakłada budowę dwóch nowych przystanków w tunelu: u zbiegu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki (przystanek Centrum) oraz u zbiegu ulic Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej (przystanek Ogrodowa). Wybór lokalizacji przystanków jest tożsamy z postulatami samorządów i zgodny z oczekiwaniami mieszkańców. Potwierdziła go wykonana dokumentacja przedprojektowa. Budowa nowych przystanków zapewni dogodny dojazd do centrum miasta, co z pewnością przełoży się na podniesienie atrakcyjności turystycznej Łodzi.

Pociągiem w tunelu pod centrum miasta

Budowa tunelu średnicowego to drugi etap projektu pn. „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego”. Pierwszym etapem była budowa tunelu kolejowego na odcinku Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym na stacji Łódź Fabryczna (Wwartość kontraktu brutto to: 1,75 mld zł). Realizacja nowej inwestycji – tunelu i przystanków, prowadzona jest zgodnie z przyjętym harmonogramem. Prace projektowe i budowalne zaplanowane są w latach 2017 – 2022.