JEDZ, problem rozwiązywalny

JEDZ, problem rozwiązywalny

28 listopada 2016 | Autor: Dariusz Ziembiński, radca prawny, Kancelaria Radcy Prawnego Dariusz Ziembiński & Partnerzy
PODZIEL SIĘ

Od 18 kwietnia 2016 r. wykonawcy biorący udział w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego o wartości powyżej tzw. „progów unijnych” zobowiązani są składać oświadczenia w formie zgodnej ze standardowym formularzem Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (dalej: „JEDZ”). Niestety opóźnienie w transponowaniu przepisów Dyrektyw 2014/24/UE i 2014/25/UE oraz słaba kampania informacyjna spowodowały, że duża część wykonawców ma problemy z wypełnieniem tego dokumentu.

Fot. Rafał Wilgusiak

W przypadku postępowań o udzielenie zamówienia publicznego o wartości powyżej progów unijnych każdy z wykonawców zobowiązany jest do złożenia oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu oraz o braku podstaw do wykluczenia w formie Jednolitego Dokumentu Zamówienia, o czym stanowi art. 25a ust. 1 i 2 Pzp. Jeśli w postępowaniu bierze udział konsorcjum, to na podstawie art. 25a ust. 6 Pzp wszyscy wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia zobowiązani są do złożenia odrębnych dokumentów JEDZ, w zakresie dla siebie właściwym. Ponadto zgodnie z art. 25a ust. 3 pkt 1 Pzp oświadczenia w formie zgodnej z JEDZ zobowiązane są złożyć wszystkie podmioty, na których zasoby powołuje się wykonawca. Wreszcie na żądanie zamawiającego także podwykonawcy zobowiązani są do złożenia oświadczeń w tej formie, o czym stanowi art. 25a ust. 5 pkt 1 Pzp..

Część IV-α, a IV A-D

Problemem przy wypełnianiu JEDZ może powstać przy ocenie, czy konieczne jest wypełnienie IV części formularza JEDZ w literach od A do D wraz z podaniem szczegółowych informacji. Należy wskazać, iż w formularzu przewidziano, że zamawiający ma możliwość w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia (SIWZ) wskazać, że wykonawca może ograniczyć się do wypełniania sekcji α części IV formularza. Powyższe, choć może nie być w pełni zrozumiałe, jest sytuacją identyczną jak w dotychczas prowadzonych postępowaniach. Przecież w postępowaniach o mniejszej wartości zdarzało się, że zamawiający poprzestawał na ogólnym oświadczeniu ze strony wykonawców, że spełniają warunki udziału w postępowaniu. Podział pomiędzy częścią IV-α a IV A-D dotyczy właśnie takich sytuacji. Jeśli zatem zamawiający nie określa w postępowaniu szczegółowych warunków udziału w postępowaniu i poprzestaje jedynie na ogólnym oświadczeniu ze strony wykonawcy o ich spełnieniu, to wtedy wypełnia się jedynie cześć α. Jeśli jednak wskazano jakiekolwiek warunki udziału w postępowaniu, to wykonawcy muszą wypełnić odpowiednią część formularza w części IV A-D.

„Pracownicy techniczni i służby techniczne” a „wykształcenie i kwalifikacje zawodowe kadry kierowniczej”

Problemy z wypełnieniem części IV lit. C JEDZ wynika z faktu, iż zastosowana terminologia odzwierciedla literalnie przepisy dyrektywy, a nie polskiej ustawy. Jeśli w postępowaniu postawiono warunek w odniesieniu do – jak to określano w poprzednim brzmieniu ustawy – osób zdolnych do wykonania zamówienia, to informacje mające świadczyć o spełnieniu takiego warunku należy podać w części dotyczącej właśnie „pracowników technicznych i służb technicznych”.  W tym miejscu umieszcza się tak dobrze znany wykonawcom wykaz osób zdolnych do wykonania zamówienia.

W odniesieniu do wykształcenia i kwalifikacji zawodowych wykonawca składa oświadczenie dotyczące swojego potencjału osobowego: swoich kwalifikacji zawodowych oraz wykształcenia. Istotne jest, że oświadczenie to dotyczy samego wykonawcy i jego kadry kierowniczej (organów zarządzających) i należy je odróżnić od warunku dotyczącego osób skierowanych do realizacji zamówienia.

W praktyce postępowań w Polsce brak jest wymogów dotyczących odpowiedniego wykształcenia samego wykonawcy, czy też w przypadku osób prawnych, wykształcenia odpowiednich organów zarządzających. Z tego też powodu zapewne część ta zazwyczaj pozostanie niewypełniona.

 

Cały artykuł ukazał się w listopadowym numerze "Kuriera Kolejowego".

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Czy połączenie kolejowe może poprawić konkurencyjność portu lotniczego? Czy połączenie kolejowe może poprawić konkurencyjność portu lotniczego?
Następny artykuł 2 mld zł na budowę tunelu średnicowego w Łodzi 2 mld zł na budowę tunelu średnicowego w Łodzi