R. Leszczyński: Zamiast rozwoju - walka o przetrwanie branży

R. Leszczyński: Zamiast rozwoju - walka o przetrwanie branży

30 grudnia 2016 | Autor: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Kończący się rok osłabił potencjał branży związanej z inwestycjami w infrastrukturę szynową. Firmy cięły koszty, realizowały kontrakty pozbawione dodatniej marży często tylko w celu zapewnienia pracy załodze i utrzymania potencjału - przekonuje Ryszard Leszczyński, prezes KZN Bieżanów.

Fot. KZN Bieżanów

Zamiast rozwoju mieliśmy niekiedy rozpaczliwą walkę o przetrwanie, zamiast wdrażania innowacji obronę za wszelką cenę istniejącego status quo. Porażką całego środowiska stał się fakt, że z różnych powodów opóźnieniu uległo wdrożenie Krajowego Programu Kolejowego i nie udało się uruchomić na czas inwestycji pomostowych, które stabilizowały by rynek.

W tych właśnie warunkach, w sytuacji kurczącego się czasu na realizację kluczowych dla polskiej kolei inwestycji z obecnej perspektywy budżetowej UE, wyzwaniem pozostawało wypracowanie takich mechanizmów, które pozwolą na zamortyzowanie obecnego regresu na rynku inwestycji w infrastrukturę kolejową. Uważam, że w tej sytuacji naszym sukcesem był fakt, iż faktycznie udało nam się usiąść do stołu rozmów i od wczesnej wiosny br. udrażniać kanały komunikacji między administracją rządową, kolejową i podmiotami komercyjnymi. W wyniku tego w drugiej połowie br. udało się wspólnie wypracować kilka mechanizmów dających pewną nadzieję na realizację ambitnego planu inwestycyjnego do 2023 roku, opiewającego na 66,4 mld złotych. Myślę tu o programie rozjazdowym, czy subklauzuli umożliwiającej wcześniejszy zakup materiałów niezbędnych do późniejszej realizacji inwestycji, dzięki której można będzie choć częściowo spłaszczyć górkę inwestycyjną czekającą rynek w latach 2019-2021.

 

Cała wypowiedź i branżowe opinie innych ekspertów podsumowujące kończący się rok ukazały się w grudniowym numerze "Kuriera Kolejowego".

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Wygodniej pojedziemy koleją na Podlasiu Wygodniej pojedziemy koleją na Podlasiu
Następny artykuł Parowozownia Wolsztyn z certyfikatem bezpieczeństwa Parowozownia Wolsztyn z certyfikatem bezpieczeństwa