Regulacje Gdzie złożyć skargę na niedogodności podczas zagranicznych podróży koleją?

Gdzie złożyć skargę na niedogodności podczas zagranicznych podróży koleją?

02 stycznia 2017 | Źródło: UTK
PODZIEL SIĘ

Kolej to nie tylko połączenia miejskie, podmiejskie i krajowe, ale także transport między państwami. Niejednokrotnie pasażerowie spotykają się z niedogodnościami również podczas podróży zagranicznych. Urząd Transportu Kolejowego radzi, jak postąpić w takiej sytuacji.

Fot. Rafał Wilgusiak
Prawa pasażerów w Unii Europejskiej

Rozporządzenie 1371/2007 dotyczące praw i obowiązków pasażerów w transporcie kolejowym jest owocem wspólnej polityki transportowej Unii Europejskiej ukierunkowanej na ochronę praw pasażerów oraz podniesienie jakości i efektywności świadczonych usług.

Daje ono podróżnym prawo do skorzystania z pomocy podczas podróży, a w przypadku opóźnienia pociągu – do uzyskania odszkodowania. Zapewnia pasażerom także prawo do informacji o opóźnieniach, usługach świadczonych w pociągu, możliwościach przesiadek czy reguluje kwestie bezpieczeństwa i ochrony. Ponadto określa, że w przypadku śmierci lub zranienia pasażera przedsiębiorstwo kolejowe powinno wypłacić zaliczkę proporcjonalną do poniesionej szkody.

Jeszcze przez jakiś czas państwa członkowskie UE mają prawo wyłączyć ze stosowania niektóre przepisy rozporządzenia. UTK opracował zestawienie aktualnie obowiązujących przepisów rozporządzenia 1371/2007 w krajach UE, z którym można zapoznać się tutaj.

Organy państw członkowskich UE

Polskim organem, który dba o ochronę praw pasażerów, jest Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Każdy kraj UE ma obowiązek powołania analogicznych organów, co wynika m.in. z rozporządzenia 1371/2007.

Podmioty te są odpowiedzialne za egzekwowanie przepisów rozporządzenia, mogą więc podejmować niezbędne kroki, by zapobiec łamaniu praw pasażerów. Podstawą skutecznego funkcjonowania tych organów jest przede wszystkim ich niezależność od pozostałych podmiotów rynku kolejowego. Dlatego każdy pasażer może złożyć skargę w sprawie naruszenia rozporządzenia do odpowiedniego organu wyznaczonego przez państwo członkowskie, na terytorium którego się poruszał.

Poniżej znajduje się tabela zawierająca dane kontaktowe do odpowiednich organów poszczególnych państw członkowskich UE.

Podstawowe zasady dochodzenia roszczeń

Niezadowolony pasażer może złożyć skargę bądź reklamację bezpośrednio do przewoźnika, z którego usług skorzystał. Jeśli jednak z jakichś powodów rozwiązanie to okaże się niesatysfakcjonujące, może zwrócić się z prośbą o pomoc do właściwego organu w danym państwie, a także dochodzić swoich praw drogą sądową.