Samorządowcy chcą lokalnej kolei na trasie Legnica - Lwówek Śląski

Samorządowcy chcą lokalnej kolei na trasie Legnica - Lwówek Śląski

28 stycznia 2017 | Źródło: Urząd Miasta Jeleniej Góry
PODZIEL SIĘ

Wprawdzie 11 grudnia ubiegłego roku władze PKP oficjalnie zawiesiły kursowanie pociągów relacji Jelenia Góra - Lwówek Śląski przez Wleń, niemniej samorządy istniejące przy tej linii nie godzą się z takim rozwiązaniem. Tym bardziej, że pokrzywdzonym czuje się też samorząd Złotoryi (będący w granicach ZIT Aglomeracji Jeleniogórskiej), który chciałby powrotu do kursowania pociągów relacji Legnica - Lwówek Śląski przez Złotoryję – informują urzędnicy z Jeleniej Góry.

 

Fot. Maciek Kwiatkowski, Wikimedia

Gdyby oba te działania się powiodły, Jelenia Góra zyskałaby kolejowe, bezpośrednie połączenie z Legnicą. A z części tego obszaru koleją, a nie autobusami przedsiębiorcy mogliby dowozić pracowników. To ważne, bo w sytuacji, gdy wskaźnik bezrobocia w Jeleniej Górze spadł do ok. 4,8 proc. oznacza to w praktyce, że rezerwy osób zainteresowanych pracą skurczyły się tu do minimum. 

Natomiast w okolicach Wlenia, Lwówka czy nawet Złotoryi ten wskaźnik jest dwu- lub trzykrotnie wyższy. – Tłumaczy się nam – mówią samorządowcy, którzy już trzykrotnie spotykali się w tej sprawie, by zintegrować działania wspierające „odwieszenie” linii – że pociągi będą jeździły tam, gdzie spodziewa się dobrych wyników finansowych i rentowności, a tę gwarantują wyłącznie przewozy towarowe. Przyjęlibyśmy tę tezę, gdyby nie fakt, że do programu województwa została wpisana reaktywacja linii Świeradów-Zdrój – Gryfów Śląski, na której trudno spodziewać się „kokosów” z przewozów towarów masowych. Nie zazdrościmy nikomu z okolic Świeradowa, Mirska, czy Gryfowa, ale chcemy by i potrzeby innych naszych obszarów na Pogórzu Izerskim i Kaczawskim zostały tak samo wzięte pod uwagę – podkreślają samorządowcy.

Kolejnym argumentem przemawiającym za reaktywacją linii jest wyeksponowanie potencjału turystycznego Pogórza Kaczawskiego i Kotliny Jeleniogórskiej. Połączenie przez Złotoryję i Lwówek ma spory potencjał turystyczny – ze względu na krajobrazy i zabytki techniczne na trasie, m.in. wiadukty.