Pociągi KD z Legnicy do Lubina najwcześniej pod koniec 2019 roku

Pociągi KD z Legnicy do Lubina najwcześniej pod koniec 2019 roku

13 kwietnia 2016 | Autor: RW | Źródło: MIB
PODZIEL SIĘ

Do końca bieżącego roku PKP Polskie Linie Kolejowe planują ogłoszenie postępowania przetargowego na wybór wykonawcy prac projektowych i robót budowlanych na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica - Rudna Gwizdanów. Zgodnie z zakładanym harmonogramem prace mogłyby w drugiej połowie 2017 r. i zakończyć się pod koniec 2019 r. Rewitalizacja trasy dałaby zielone światło dla uruchomienia pociągów do Lubina i dalej – przekonują Koleje Dolnośląskie.

Fot. Koleje Dolnośląskie

Już dwa lata trwa przygotowanie dokumentacji przedprojektowej dla przedsięwzięcia „Prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica – Rudna Gwizdanów”. Poznańska firma BBF wykonała dotychczas 6 z pośród 8 etapów, co oznacza, że opracowała prognozy społeczno-gospodarcze i analizy rynku usług transportowych, analizy stanu istniejącego infrastruktury kolejowej i taboru, analizy marketingowe i ruchowe wariantów inwestycyjnych, analizy techniczne wariantów inwestycyjnych z oszacowaniem kosztów, analizę środowiskową oraz analizę kosztów i korzyści.

Na podstawie przeprowadzonych analiz wykonawca zarekomendował, a zamawiający zaakceptował wariant inwestycyjny, zgodnie z którym linia zostanie przebudowana do prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych. Szacunkowy koszt projektu to ok. 250 mln zł.

Trwają prace nad pozyskaniem decyzji środowiskowej. Biorąc pod uwagę czas procedowania wniosku uzyskanie decyzji przewidywane jest na wrzesień 2016 r. (w przypadku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko termin uzyskania decyzji ulegnie wydłużeniu o około 6 miesięcy.

Niemniej, optymistyczny wariant zakłada ogłoszenie przetargu na prace projektowe i budowlane na linii nr 289 w czwartym kwartale 2016 r. W toku jest przygotowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla postępowania.

Podpisanie umowy z wykonawcą PKP PLK planuje w III kwartale 2017 roku. Wówczas prace projektowe mogłyby się zakończyć w II kwartale 2018 roku, po czym nastąpi realizacja robót budowlanych, która potrwado III kwartału 2019 r.

Jak dowiadujemy się z odpowiedzi Piotra Stommy, wiceministra ds. kolei na interpelację poselską resort wraz z Polskimi Liniami Kolejowymi zidentyfikował i podjął działania w celu usprawnienia procesu przetargowego po stronie spółki.

 Zakłada się maksymalne uproszenie procedur wewnątrzkorporacyjnych, co pozwoli na szybsze rozstrzyganie przetargów. Ponadto analizowane są dodatkowe możliwe działania w celu usprawnienia procesu inwestycyjnego na każdym jego etapie, w szczególności w kontekście obowiązujących przepisów i korekty funkcjonowania PKP PLK – wyjaśnia Stomma. – Mając na uwadze powyższe oczekiwanym rezultatem podejmowanych działań będzie skrócenie trwania postępowań przetargowych a co za tym idzie przyśpieszenie realizacji poszczególnych projektów.

Omawiany projekt ujęty jest w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku na liście projektów finansowanych ze środków unijnych. Prace na linii kolejowej nr 289 będą miały charakter odtworzeniowo-modernizacyjny. Polegać będą m.in. na wymianie nawierzchni torowej wraz z robotami towarzyszącymi, wymianie sieci trakcyjnej oraz rewitalizacji obiektów inżynieryjnych.

Koleje Dolnośląskie zapewniają, że odnowienie trasy umożliwi skomunikowanie Legnicy m.in. z Lubinem. – Poczekamy i będziemy gotowi – można przeczytać na facebookowym profilu spółki.