Cztery oferty w przetargu na linię Częstochowa – Zawiercie

Cztery oferty w przetargu na linię Częstochowa – Zawiercie

13 marca 2017 | Autor: Łukasz Kuś
PODZIEL SIĘ

Cztery spółki zgłosiły oferty w dużym przetargu na modernizację linii kolejowej nr 1 między Częstochową a Zawierciem. Inwestycja na tej, jednej z najbardziej uczęszczanych magistral kolejowych, kosztować ma prawie pół miliarda złotych.

Fot. Travelarz C BY-SA 3.0 pl

PKP Polskie Linie Kolejowe od kilku lat prowadzą projekt modernizacji linii nr 1 zwanej „Wiedenką”. W listopadzie 2016 PLK ogłosiły przetarg w formule „zaprojektuj i buduj” na modernizację ostatniego fragmentu między Częstochową a Zawierciem, który pełni ważną rolę w ruchu aglomeracyjnym w Częstochowie i Aglomeracji Górnośląskiej. Linia ta jest też ważna dla kolei towarowej i pociągów pasażerskich dalekobieżnych.

PLK na modernizację tej linii planuje wydać ok. 500 mln zł. W przetargu swoje oferty zgłosiły 4 spółki. Poniżej przedstawiamy ich listę wraz z zaproponowaną wartością oferty brutto.

  • ZUE, wartość oferty– 457 mln zł
  • Torpol – 527,9 mln zł
  • Trakcja PRKiI 531,8 mln zł
  • Budimez – 565,4 mln zł

Inwestycja obejmuje wymianę torów i sieci trakcyjnej na 44 km odcinku linii kolejowej. Nowe rozjazdy i urządzenia srk zapewnią sprawny przejazd pociągów. W ramach zadania zarządca infrastruktury wyremontuje i przebuduje obiekty inżynieryjne - m.in. 20 mostów, 3 wiadukty i 7 przepustów. Modernizacja istniejących przejazdów kolejowo – drogowych zwiększy poziom bezpieczeństwa. Rozpoczęcie prac planowane jest w 2017 r., natomiast ich zakończenie w 2020 r. 

Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością rozkładową do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Efektem tego będzie dalsze skrócenie czasu przejazdu z Warszawy przez Częstochowę, w kierunku Katowic oraz zdecydowana poprawa warunków do przewozu towarów. Realizacja projektu to również poprawa komfortu podróży i lepszy dostęp do transportu kolejowego podróżujących na regionalnej trasie Częstochowa – Katowice.  

Remont trasy Częstochowa – Zawiercie to ostatni przeznaczony do modernizacji odcinek linii kolejowej nr 1 z Warszawy do Katowic, tzw. „Wiedenki”. Wykonane dotychczas prace za ponad 3 mld zł brutto zapewniają szybkie połączenia pasażerskie oraz sprawny przewóz towarów.  Pasażerowie zyskali krótsze i bezpieczniejsze podróże, a także lepszą obsługę na stacjach i przystankach.  

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Wchodzi w życie marcowa korekta rozkładu jazdy Wchodzi w życie marcowa korekta rozkładu jazdy
Następny artykuł Pociągi retro powrócą na malownicze trasy Małopolski Pociągi retro powrócą na malownicze trasy Małopolski