Szybszy przewóz towarów, większe bezpieczeństwo – to oczekiwane efekty prac PKP Polskich Linii Kolejowych na północnym szlaku magistrali węglowej. Zarządca infrastruktury podpisał 9 maja kolejną umowę na przebudowę odcinka między Nową Wsią Wielką a Maksymilianowem. Na zadanie przeznaczył ok. 60 mln złotych.
– W ramach Krajowego Programu Kolejowego konsekwentnie poprawiamy infrastrukturę dla przewoźników towarowych. Efektem prac PKP Polskich Linii Kolejowych są lepsze warunki przewozu towarów. Po modernizacji linie pozwalają na szybszy przejazd cięższych pociągów m.in. na ważnych trasach łączących Śląsk z portami morskimi – mówi Ireneusz Merchel, prezes PLK.
Nowy most nad Brdą jeszcze w tym roku
Podpisana wczoraj umowa to kolejne prace na Węglówce w woj. kujawsko-pomorskim. Między Nową Wsią Wielką a Maksymilianowem PLK prowadzą obecnie I etap modernizacji za ponad 54 mln zł. Zakłada on podwyższenie prędkości pociągów towarowych do 100 km/h. Zaawansowanie prac wynosi 85%. PLK kończą już remontować 29 km odcinek toru. W zakresie zadania jest 9 przejazdów kolejowo-drogowych, 2 przejścia, 4 wiadukty oraz most nad Brdą. W ramach inwestycji wymienione zostanie również 24,5 km sieci trakcyjnej. Roboty realizowane są zgodnie z harmonogramem. PLK planują zakończyć je we wrześniu 2017 r.
Lepszy dostęp do portów
PKP Polskie Linie Kolejowe poprawiają stan infrastruktury kolejowej dla przewozów towarowych, m.in. na magistrali Węglowej i na Nadodrzance. Efektem prac PLK na północnym odcinku magistrali węglowej będzie ponad dwukrotne podniesienie prędkości pociągów towarowych, do 100 km/h, m.in. w stronę portu w Gdyni. Do tej pory na tej trasie funkcjonowały ograniczenia prędkości nawet do 20 km/h.
Do 2020 r. PLK planują realizację programu portowego, obejmującego porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Łącznie na modernizację infrastruktury portowej oraz trasy Bydgoszcz – Trójmiasto PLK wydadzą 4 mld złotych.