Porty w Szczecinie i Świnoujściu zacieśniają współpracę z portem w Rijece

Porty w Szczecinie i Świnoujściu zacieśniają współpracę z portem w Rijece

07 lipca 2017 | Źródło: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
PODZIEL SIĘ

W trakcie odbywającego się w Warszawie spotkania państw Inicjatywy Trójmorza, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisał z Zarządem Portu Rijeka porozumienie o współpracy pomiędzy oboma portami. Umowę zawarto na okres dwóch lat z możliwością jego przedłużenia o kolejne lata. 

Fot. port.szczecin.pl

Zespół portów Szczecin-Świnoujście łączy z chorwacką Rijeką korytarz transportowy Bałtyk-Adriatyk, którego nasze porty stanowią początkowy, a Rijeka końcowy element. Trzeba podkreślić, że w korytarzu tym ogromną rolę odgrywa transport szynowy, a dokładnie międzynarodowe linie kolejowe E65, CE-65 oraz magistrala nadodrzańska.

Porozumienie zakłada poszerzenie dwustronnej współpracy pomiędzy portami w takich obszarach, jak transport morski i przemysł portowy oraz promocja i wymiana informacji handlowych. Przewiduje się wizyty studyjne specjalistów z obu portów ukierunkowane na wymianę dobrych praktyk i wzajemnych doświadczeń. Możliwe będzie także utworzenie dwustronnych zespołów eksperckich, które zajmą się wdrażaniem postanowień podpisanego aktu.   

Rijeka, to trzecie, co do wielkości miasto w Chorwacji (ok. 170 tys. mieszkańców) i zarazem jej największy port. Port jest strategicznie usytuowany, ze względu na rozbudowę Kanału Sueskiego oraz potencjał do znaczącego rozwoju. Dla klientów portów Szczecin i Świnoujście, zainteresowanych obrotem towarowym pomiędzy Europą, a krajami basenu morza Śródziemnego oraz Oceanu Indyjskiego, może stwarzać warunki ekspansji geograficznej.

Podobnie, jak porty w Szczecinie i Świnoujściu, Rijeka jest portem uniwersalnym. W ostatnich latach obroty w tym porcie kształtują się na poziomie 9-13 mln ton, w tym przeładunki drobnicy 2,1-2,3 mln ton, masowe suche ok.  2 mln ton,  masowe płynne ponad 6,5 mln ton,  drewno  blisko 400 tys. ton. Przeładunki kontenerów w 2015 roku osiągnęły poziom 200 tys. TEU i intensywnie rosną. Podobnie jak  port w Świnoujściu, Rijeka posiada terminal promowy.

Podczas uroczystości w Pałacu Prezydenckim podpisane zostało także porozumienie o współpracy pomiędzy polskim Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej a Ministerstwem Morza, Transportu i Infrastruktury Republiki Chorwacji.