UTK wyjaśnia kiedy pojazd powinien być wyposażony w ETCS

UTK wyjaśnia kiedy pojazd powinien być wyposażony w ETCS

31 lipca 2017 | Źródło: UTK
PODZIEL SIĘ

Nowe pojazdy po raz pierwszy dopuszczane do eksploatacji muszą być wyposażone w pokładową część systemu ERTMS/ETCS. Zasada ta dotyczy też kolejnych egzemplarzy pojazdu, zgodnego z typem wcześniej dopuszczonym do eksploatacji – przypomina Urząd Transportu Kolejowego.

Fot. PKP Intercity

Systemy ABP - urządzenia odpowiedzialne za bezpieczeństwo jazdy pojazdu trakcyjnego, nazywane systemami klasy B - wciąż są niezbędne do zapewnienia bezpiecznej eksploatacji w tych miejscach, gdzie nie zostały wprowadzone system ERTMS/ETCS (klasy A). Jednak zgodnie z TSI CCS 2016 należy unikać stosowania urządzeń niespełniających warunków interoperacyjności, na przykład poprzez modyfikowanie systemów klasy B bądź wprowadzanie nowych systemów.

Przyjęto jasny plan wdrożenia europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS) oraz likwidacji systemów klasy B, ponieważ jest to niezbędny elemente realizacji celów jednolitego europejskiego obszaru kolejowego.

Jak wskazuje UTK nie wszystkie pociągi muszą jednak być wyposażone w systemy ETCS. Od tego wymogu przyjęto bowiem kilka wyjątków.  Dotyczy to nowych ruchomych urządzeń przeznaczonych do budowy i utrzymania infrastruktury kolejowej, lokomotyw manewrowych, a także pojazdów przeznaczonych do kursowania poza liniami dużych prędkości i poza korytarzami transportowymi opisanymi w specyfikacji TSI. W urządzenia ETCS nie trzeba wyposażać pojazdów przekraczających granicę jeśli dotyczy to przewozów do pierwszej stacji w państwie sąsiadującym lub do pierwszej stacji, na której istnieją połączenia w głąb państwa sąsiadującego.

Jak przypomina UTK od 1 stycznia 2019 r. wszystkie nowe pojazdy muszą być dostosowane co najmniej do ETCS poziomu 3. Od tego dnia nie będzie można zastosować zestawu specyfikacji nr 1 (ETCS baseline 2).

TSI CCS 2016 wprowadza również podobny obowiązek w odniesieniu do niektórych pojazdów wcześniej eksploatowanych, a poddanych odnowieniu lub modernizacji. Przy instalowaniu jakichkolwiek nowych części podsystemu „Sterowanie – urządzenia pokładowe” w zakresie kontroli pociągu w istniejących pojazdach dużych prędkości obowiązkowe jest zainstalowanie ETCS na pokładzie tych pojazdów.

Pociągi niewyposażone w ERTMS/ETCS mogą poruszać się z prędkościami do 160 km/h. Zatem w przypadku modernizacji pojazdów dostosowującej do prędkości 160 km/h i większej konieczne jest zamontowanie ETCS.