– Dziękuję Państwu za pełne zaangażowanie w usuwanie skutków nawałnicy na szlakach kolejowych. Dzięki Państwa pracy linie kolejowe są dziś w pełni przejezdne – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk 18 sierpnia 2017 r. w Bydgoszczy, gdzie spotkał się z pracownikami kolei, którzy brali udział w udrożnieniu szlaków kolejowych po zeszłotygodniowych burzach.
W wizycie w województwie kujawsko-pomorskim wzięli udział minister Andrzej Adamczyk, wiceminister w MIB Tomasz Żuchowski oraz prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
– Najważniejsze jak zawsze było zapewnienie pasażerom kontynuacji podróży. Równocześnie działały służby techniczne, łącznie ponad 400 pracowników w terenie, sprzęt i wzmocnione zespoły dyżurnych ruchu oraz dyspozytorów – poinformował prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
Sprawne usuwanie przeszkód na torach
W związku z nawałnicami, jakie dotknęły północno-zachodnią część Polski, powołane zostały sztaby zarządzania kryzysowego w Bydgoszczy, Wrocławiu i Gdyni. Niezwłocznie wdrożone zostały działania, których celem było utrzymanie komunikacji, zabezpieczenie i naprawa zerwanej sieci trakcyjnej, uprzątnięcie powalonych drzew, sprawdzenie wszystkich urządzeń i przywrócenie ruchu pociągów, a także koordynacja wprowadzania komunikacji zastępczej.
W usuwanie usterek spowodowanych warunkami atmosferycznymi zaangażowanych było ponad 400 osób, 86 zespołów szybkiego usuwania awarii, 12 lokomotyw, 2 zespoły kolejowego ratownictwa technicznego i 18 pociągów sieciowych.
Niwelowanie utrudnień dla pasażerów
Zarządca infrastruktury, czyli PKP PLK SA, wspólnie z przewoźnikami organizował przejazd pasażerów tak, by maksymalnie ograniczyć utrudnienia. Tam, gdzie to było niezbędne, wprowadzona została komunikacja zastępcza lub pociągi kierowane były zmienionymi trasami.
W pociągach oraz na dworcach i peronach podróżni byli powiadamiani o zmianach w komunikacji. Informacje podawane były także za pośrednictwem infolinii PKP Intercity.
Służby w pełnej gotowości
Ze względu na niestabilną sytuację pogodową cały czas w dyspozycji zarządcy infrastruktury są 162 zespoły szybkiego usuwania awarii oraz 62 pociągi sieciowe.
W gotowości są także dodatkowe lokomotywy do przeciągania składów w miejscach uszkodzenia sieci trakcyjnej. Na sieci pozostają do dyspozycji również specjalne zespoły techniczne i pociągi sieciowe.