Brakuje środków na rewitalizację linii nr 322 Kłodzko Nowe – Stronie Śląskie

Brakuje środków na rewitalizację linii nr 322 Kłodzko Nowe – Stronie Śląskie

30 sierpnia 2017 | Źródło: Sejm RP
PODZIEL SIĘ

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa - Jerzy Szmit, informuje dlaczego projekt rewitalizacji linii 322 nie może być obecnie zrealizowany i dlaczego nie będzie przywróconego ruchu pasażerskiego.

Fot. Jacek Halicki

Wspomnianą w liście interpelacyjnym linią nr 322 zarządza PKP PLK od km -2,775 do km 24,622. Na odcinku od km -2,755 do km 9,330 odbywa się ruch pociągów towarowych, a na jej pozostałej długości linia jest nieczynna (ruch kolejowy został zawieszony w 2005 r.). Obecnie na czynnym odcinku trwają prace utrzymaniowo-naprawcze.

Realizacja prac na przedmiotowej linii kolejowej została przewidziana w ramach projektu „Rewitalizacja linii nr 322 Kłodzko Nowe – Stronie Śląskie”, który znajduje się na liście rezerwowej zadań planowanych do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego (RPO WD) objętych Krajowym Programem Kolejowym do 2023 r. (KPK). Projekt aktualnie nie ma zapewnionego finansowania, niemniej PKP PLK wyraża gotowość do jego realizacji w sytuacji przypisania do zadania odpowiedniej kwoty alokacji środków pochodzących z RPO WD przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego.

Przywrócenie ruchu na nieczynnej części linii kolejowej wymagałoby przeprowadzenia prac związanych m.in. z:  remontem toru głównego zasadniczego oraz przejazdów kolejowych,  remontem infrastruktury pasażerskiej (tj. perony, wiaty), czy wycinką drzew i krzewów na długości całej linii w pasie 15 m od skrajnego toru.

Przewidywana wartość prac koniecznych do przeprowadzenia zgodnie z KPK wynosiłaby ponad 94 mln zł.

Zgodnie z „Planem zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa dolnośląskiego” Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego nie przewiduje do 2025 r. wznowienia ruchu pasażerskiego na przedmiotowej linii kolejowej – informuje podsekretarz stanu.

W Planie Transportowym omawiana linia przewidywana jest do włączenia do sieci komunikacyjnej, na której planowane jest wykonywanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej w trzecim scenariuszu sieci jako linia uzupełniająca (o niższej częstotliwości kursowania), gdzie wznowienie pracy eksploatacyjnej planowane jest od 2025 r.

Dodatkowo w odniesieniu  do pytań o przejęcie linii kolejowej nr 322 przez samorząd województwa dolnośląskiego oraz możliwości uzyskania wsparcia finansowego dla samorządu dowiadujemy się, że w chwili obecnej nie są prowadzone rozmowy z samorządem na temat przejęcia linii kolejowej.

KPK jest dokumentem zawierającym listę wszystkich inwestycji PKP PLK realizowanych z wykorzystaniem środków finansowych zarówno unijnych jak i krajowych, których dysponentem jest minister właściwy do spraw transportu. Program określa również cele i priorytety inwestycyjne oraz źródła finansowania projektów. Lista projektów PKP PLK  ujętych w KPK, które przewidziane są do realizacji w ramach RPO, powstała w oparciu o wysokość dostępnej alokacji środków Unii Europejskiej na lata 2014-2020 i możliwych do zaangażowania środków krajowych, które dopełniają montaż finansowy poszczególnych projektów.

W związku z powyższym realizacja projektów z listy rezerwowej, do których należy rewitalizacja przedmiotowej linii kolejowej, nie jest możliwa bez zwiększenia wysokości powyższych źródeł (przede wszystkim zwiększenia środków w danym RPO na inwestycje kolejowe) lub uzyskania oszczędności w projektach z listy podstawowej. Obecnie nie występują oszczędności ani nie jest możliwe zwiększenie środków Funduszu Kolejowego przeznaczonych na dofinansowanie zadań realizowanych w ramach RPO. Sama zmiana zarządcy danej linii kolejowej nie spowoduje zwiększenia puli środków przeznaczonych na inwestycje, a w konsekwencji nie umożliwi finansowania i realizacji przedmiotowej inwestycji - wyjaśnia podsekretarz stanu.