KM podpisały pierwszą umowę na dostawę Flirtów3

KM podpisały pierwszą umowę na dostawę Flirtów3

07 maja 2018 | Źródło: Koleje Mazowieckie
PODZIEL SIĘ

Przedstawiciele Kolei Mazowieckich podpisali w poniedziałek trzy umowy. Pierwszą – na unijne dofinansowanie zakupu 6 pociągów typu Flirt w ramach RPO WM 2014-2020. Kolejne to umowy z firmą Stadler Polska –  umowa wykonawcza na 6 dofinansowanych z UE pojazdów, a także umowa przedwstępna dotyczącą zamówienia kolejnych 55 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Fot. Koleje Mazowieckie

Podpisując umowę na dostawę 6 pierwszych pojazdów Flirt, Koleje Mazowieckie rozpoczynają realizację podpisanej 17 stycznia br. umowy ramowej dotyczącej zakupu 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych – 61 pięcioczłonowych oraz 10 dwuczłonowych. Umowa opiewa na ponad 2,2 mld zł i będzie zrealizowana przy wsparciu środków unijnych. Wartość dofinansowania w ramach RPO WM 2014-2020 to 96,16 mln zł. Kolejne dofinansowanie pochodzi z POIiŚ i wynosi 580 mln zł. Na realizację inwestycji KM otrzymały także kredyt na ponad miliard zł z Banku Gospodarstwa Krajowego i PKO Banku Polskiego.

Jakie będą nowe pociągi? Jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej oraz bezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi będą osiągały prędkość maksymalną 160 km/h. Będą również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsca dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, toalety z obiegiem zamkniętym oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie zakupione pojazdy Flirt będą w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI), ponadto pojazdy wyposażone będą w moduły Europejskiego Systemu Kontroli Pociągu poziomu 2 ERTMS (ETCS + GSM-R).

Projekt pn. „Zakup 6 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych” uzyskał dofinansowanie na poziomie 79 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych w ramach działania 7.2 Infrastruktura kolejowa RPO WM 2014-2020. Wartość całkowita projektu to 153,52 mln zł (brutto), z czego unijne dofinansowanie to 96,16 mln zł. Umowę w tej sprawie podpisali marszałek Adam Struzik, prezes zarządu KM Robert Stępień, oraz członek zarządu KM Czesław Sulima.                                                                                                                                                                                                                                   

– Nasze plany inwestycyjne są bardzo ambitne, dlatego musieliśmy zapewnić ich właściwe finansowanie. Zakupy taborowe tej skali to ogromne wyzwanie, ale już dzisiaj mogę powiedzieć, że fundusze na realizację projektu są zapewnione. Pierwsze pojazdy, zakupione dzięki dofinansowaniu z RPO WM, wyjadą na tory już w IV kwartale 2019 r. Oznacza to lepsze warunki podróży i możliwość rozszerzenia oferty przewozowej dla naszych pasażerów – mówi Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.

Umowa na 6 ezt

Koleje Mazowieckie i firma Stadler Polska Sp. z o.o. podpisali umowę wykonawczą na dostawę 6 pierwszych pojazdów dofinansowanych z RPO WM 2014-2020. Ze strony Stadlera umowę podpisali Christian Spichiger, prezes zarządu Stadler Polska sp. z o.o., oraz Stanisław Skalski, członek zarządu Stadler Polska. Spółkę KM reprezentowali Robert Stępień, prezes zarządu, oraz Czesława Sulima, członek zarządu.

Wartość umowy na pierwsze 6 pojazdów wyprodukowanych przez Stadler Polska Sp. z o. o. to 205,8 mln zł (brutto). Co ważne, kwota podpisanej umowy obejmuje nie tylko zakup samych pojazdów, ale także świadczenie usług serwisu i utrzymania, dostawę symulatora oraz szkolenia pracowników.

Spółka KM, w ramach przewidzianego prawa opcji, będzie miała również możliwość zlecenia wykonania do dwóch napraw w poziomie utrzymania P4 każdego z dostarczonych pojazdów.

Dwa pierwsze zamówione pociągi Flirt wyjadą na mazowieckie tory w IV kwartale 2019 r. Zgodnie z harmonogramem dostaw umowy ramowej na 71 ezt, przewidziano je do obsługi relacji Warszawa – Działdowo. Wraz z pojazdami zostanie dostarczony symulator. Pozostałe pociągi będą pojawiały się sukcesywnie. Ostatni musi zostać dostarczony KM w terminie 21 miesięcy od dnia podpisania ostatniej umowy wykonawczej.

Umowa przedwstępną na 55 pojazdów

Kolejna umowa między Kolejami Mazowieckimi a firmą Stadler Polska to umowa przedwstępna przyjmująca harmonogram określający terminy podpisania umów wykonawczych na 55 pozostałych pojazdów. Zgodnie z jej zapisami KM i Stadler zobowiązują się do podpisania kolejnych umów wykonawczych w następujących terminach:

  • umowa na dostawę 12 pięcioczłonowych pojazdów do 31 marca 2019 r.
  • umowa na dostawę kolejnych 12 pięcioczłonowych pojazdów do 29 lutego 2020 r.
  • umowa na dostawę 15 pięcioczłonowych pojazdów do 31 sierpnia 2020 r.  
  • umowa na dostawę 16 pięcioczłonowych pojazdów do 31 marca 2021 r.     

55 sztuk pięcioczłonowych ezt ma obsługiwać trasy leżące w Warszawskim Obszarze Funkcjonalnym (Warszawa i 39 ościennych gmin), tj. Warszawa - Tłuszcz – 16 ezt, Góra Kalwaria - Czachówek - Warszawa - Modlin – 15 ezt, Sochaczew - Warszawa - Celestynów – 12 ezt, Skierniewice - Warszawa - Mińsk Mazowiecki – 12 ezt.

Zakupione pojazdy zastąpią elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57, które spółka zamierza wycofać z eksploatacji. Do 2022 r. planowane jest wycofanie 39 pojazdów ezt starej generacji.