Pojazd o podwójnym trybie zasilania może korzystać zarówno z napędu silnikiem diesla, jak i napędu elektrycznego. Na zelektryfikowanych odcinkach linii nowe lokomotywy są zasilane prądem elektrycznym, co pozwala oszczędzać paliwo i zmniejszyć koszty utrzymania.
Lokomotywę można przełączać na tryb zasilania silnikiem diesla na niezelektryfikowanych odcinkach Dzięki koncepcji Dual Mode, operatorzy zwiększają swój wkład w ochronę środowiska przez cały cykl życia lokomotywy. Pojazd został zaprojektowany dla transportu towarowego i można będzie ją zamówić od końca września 2018 r.
- Tryb Vectron Dual Mode łączy w sobie najlepsze cechy z dwóch światów: Jest wyposażona zarówno w potężny silnik diesla, jak również w napęd elektryczny. Tam, gdzie jest napowietrzna sieć trakcyjna, lokomotywa pracuje cicho bez emisji, oszczędzając koszty paliwa i utrzymania. Tryb Dual Vectron to zrównoważona, przyjazna dla środowiska i efektywna kosztowo alternatywa do konwencjonalnych lokomotyw - mówi Sabrina Soussan, CEO w Siemens Mobility.
Sieć kolejowa w Niemczech jest obecnie zelektryfikowana w około 60 procentach, a nowe lokomotywy z Siemens Mobility mogą również działać pomiędzy zelektryfikowanymi odcinkami, eliminując potrzebę zmiany lokomotywy. Pozwala to aglomeracjom i metropoliom, gdzie często sieci kolejowe są zelektryfikowane, na redukcję emisji.
Tryb Vectron Dual Mode opiera się na sprawdzonych podzespołach Vectron. Nowa lokomotywa została zbudowana na tor 1 435 mm i waży 90 ton. Lokomotywa ta jest przeznaczona do pracy w systemie zasilania elektrycznego AC 15 kV i wyposażona jest w system ochrony pociągu PZB. Bez względu na jej tryb pracy, lokomotywa rozwija moc o wartości 2.000 kW na powierzchni tocznej koła. Zbiornik oleju napędowego Vectron mieści 2500 litrów paliwa. Prędkość lokomotywy to 160 km/h.
Siemens Mobility zaprezentuje Vectron Dual Mode na targach InnoTrans 2018. Wszystkie rozwiązania firmy dla transportu kolejowego można będzie zobaczyć w hali 4,2 na stoisku 201/202 jak i na ekspozycji zewnętrznej O420.