Transport miejski Stolica ogłosiła nowy przetarg na 213 tramwajów

Stolica ogłosiła nowy przetarg na 213 tramwajów

14 września 2018 | Źródło: Tramwaje Warszawskie
PODZIEL SIĘ

Tramwaje Warszawskie rozpisały nowe zamówienie na zakup do 213 niskopodłogowych pojazdów. Poprzedni przetarg nie doczekał się rozstrzygnięcia.

Fot. ZTM Warszawa

Zamówienie obejmuje zakup łącznie 213 tramwajów, w tym 123 w zamówieniu podstawowym oraz 90 w ramach opcji. Ze względu na różne potrzeby przewozowe TW chcą kupić trzy rodzaje tramwajów, o różnej długości, w wersji jednokierunkowej i w wersji dwukierunkowej.

– Ustalając warunki nowego przetargu chcieliśmy przede wszystkim zapewnić szeroką i uczciwą konkurencję producentów. Wyciągnęliśmy też wnioski z unieważnionego niedawno przetargu i bogatsi o doświadczenia sporządziliśmy nowe kryteria ocen. Naszym celem było skrócenie czasu wyboru wykonawcy i jednocześnie zakup dobrych tramwajów. Dlatego opisaliśmy kryteria tak, by ich ewentualna ocena sądowa nie trwała miesiącami. Zależy nam by postępowanie przetargowe mogło być jak najszybciej przeprowadzone, a co najważniejsze – żeby warszawiacy otrzymali jak najszybciej nowe tramwaje – komentuje Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.

W tym celu TW wprowadziły zmiany w porównaniu do poprzedniego postępowania przetargowego. Dostosowano wagę do realiów rynkowych, tak aby zaniżanie jednego z elementów nie dawało nikomu sztucznej przewagi.

– W kwestii zużycia energii wprowadziliśmy widełki, tzn. zadeklarowanie zużycia poniżej pewnego, racjonalnego poziomu nie będzie już punktowane. A to w celu uniknięcia przypadku z poprzedniego przetargu, gdy jedna z firm zaproponowała tak niskie zużycie energii, że musiał oceniać je biegły. Obliczenia wykazują, że w granicach widełek zużycie energii może spowodować oszczędności do 12% wartości tramwaju, stąd też taka waga w nowym przetargu – dodaje Bartelski.

TW zlikwidowały kryterium pracochłonności. Uznały, że jest ono zbyt deklaratywne by stanowiło dobre kryterium oceny ofert. Co więcej, oferty producentów w tym zakresie były nawet o 2/3 niższe niż zakładane przez zamawiającego, a więc waga tego kryterium była zbyt duża. W nowym przetargu wprowadzono zupełnie nowe kryterium: odstęp (w przejechanych kilometrach) w jakim będą wykonywane obsługi techniczne tramwaju. Według prezesa Bartelskiego to mierzalne, zrozumiałe kryterium. Jego waga – 4% jest adekwatna do oszczędności jakie można pozyskać, deklarując dłuższą przerwę między obsługami.

– Dodaliśmy punkty za zmniejszenie odległości między pierwszymi drzwiami i czołem tramwaju. Jest to pokłosie powtórnej analizy rynku. Rozwiązanie to jest korzystne dla pasażerów, choćby z uwagi na krótszy czas dojścia do pierwszych drzwi tramwaju. – Dodaliśmy w specyfikacji preferencje dla rynków unijnych, oznaczające, że co najmniej 50% wartości dostawy pochodzi z krajów UE lub z którymi UE zawarła umowy o równym traktowaniu przedsiębiorców. Co ważne, uprzedzając ewentualne pytania, należy dodać, że umowę taką posiada również Korea Płd. Niemniej zależy nam, by możliwie jak największa liczba tramwajów powstawała w Polsce i aby ich produkcja wzmacniała naszą gospodarkę – informuje prezes Tramwajów Warszawskich.

– Tak jak poprzednio, nie przewidujemy zwiększenia kwoty przeznaczonej na zakup tramwajów. Zarezerwowaliśmy w budżecie pieniądze na zakup 123 składów, a przecież chcielibyśmy poszukać pieniędzy także na zakup 90 tramwajów w opcji.– Trzeba dodać że mimo niepowodzenia pierwszego przetargu nie rezygnujemy z szybkich terminów dostaw tramwajów, pierwszy tramwaj będzie dostarczony w ciągu 22 miesięcy od zawarcia umowy, a całość (razem z opcją) tak jak do tej pory planowaliśmy do 2023 r. – dodaje Wojciech Bartelski.

Obecnie we flocie Tramwajów Warszawskich jest 526 tramwajów i składów tramwajowych. 311 tramwajów, czyli 59% to nowoczesne pojazdy niskopodłogowe, pozostałe 41% floty to 215 klasycznych tramwajów używanych w składach i pojedynczo.

Ostatni duży kontrakt na dostawę 186 tramwajów typu Swing o wartości 1,5 mld zł TW podpisały w 2009 r. i był on jednym z największych tego typu w Europie. Kolejne 80 tramwajów niskopodłogowych Jazz powiększyło flotę Tramwajów Warszawskich w 2014 r. i w 2105 roku.