Inwestycje w Porcie Szczecin pomogą przyciągnąć ładunki

Inwestycje w Porcie Szczecin pomogą przyciągnąć ładunki

18 października 2018 | Autor: AB
PODZIEL SIĘ

Urząd Morski w Szczecinie podpisał umowę z wykonawcą pogłębienia toru wodnego ze Świnoujścia do Szczecina. Sama modernizacja toru nie zapewni portom morskim pozytywnych efektów. Potrzebne są dodatkowe inwestycje, które pozwolą statkom wpływać do portowych basenów. O planowanych projektach opowiedział Marek Trojnar, szef Biura Strategii i Rozwoju w Zarządzie Portów Szczecin-Świnoujście na konferencji NaviRail 2018.

Fot. Adam Brzozowski

– Pozytywny efekt pogłębienia toru będzie widoczny, kiedy Zarząd Portów przygotuje baseny portowe i nabrzeża o tych samych parametrach, jakie będzie miał zmodernizowany tor wodny. Wówczas statki nie utkną na końcu toru, tylko przybiją do nabrzeża i zostaną obsłużone przez operatorów – Tłumaczy Marek Trojnar.

Zarząd Portów Szczecin-Świnoujście realizuje dwa zadania inwestycyjne. Oba mają w nazwie poprawę dostępu do Portu Morskiego w Szczecinie. Zadania podzielono na dwa rejony: Kanał Dębicki i Basen Kaszubski.

– Jest to podział na część drobnicową i masową. W ramach zadań dla części drobnicowej przystępujemy do pogłębienia Kanału Dębickiego i znajdujące się tam Nabrzeża Czeskiego i Nabrzeża Słowackiego. Wybudujemy też całkiem nowe Nabrzeże Fińskie. Kanał będzie poszerzony ze 120 m do 200 m szerokości – opowiada Trojnar.

W części masowej są zaplanowane podobne działania. Inwestycje obejmą Basen Kaszubski – zmodernizowane będą nabrzeża Katowickie i Chorzowskie, ale Katowickie będzie przedłużone o Zabrzańskie, aby obsłużyć największe statki. – Czyli uzyskamy trzy stanowiska statkowe: dwa przy Nabrzeżu Katowickim i jedno przy Chorzowskim. Dodatkowo w ramach inwestycji odtworzymy jedno stanowisko przy Nabrzeżu Dąbrowickim. Wykorzystując urobek z Basenu Kaszubskiego jednocześnie wykorzystamy go do zasypania Basenu Górnośląskiego – opowiada Marek Trojnar.

Zarząd Portów Szczecin-Świnujście przygotowuje też nowe tereny pod inwestycje związane z działalnością portową i okołoportową w Szczecinie. Częściowo zagospodarowano już tereny Ostrowa Grabowskiego, które przystosowano do inwestycji infrastrukturalnych. Na południe od Ostrowa jest teren o powierzchni 150 ha, którego właścicielem jest gmina Szczecin. Te grunty również są przeznaczone pod działalność portową.

– Poszerzając i pogłębiając Kanał Dębicki, będzie ok. 1 mln msześć. urobku na wyspie Ostrów Mieleński. Będziemy tam rurociągiem tłoczyć urobek. Dla nas to wygoda i oszczędność, a dla Szczecina będzie to oznaczało rozpoczęcie przygotowania terenu pod przyszłe inwestycje. Uzdatnimy w sumie ok. 40 ha Ostrowa Grabowskiego pod przyszłe działania – dodaje Trojnar.