PKP Intercity zarobi w tym roku 190 mln zł

PKP Intercity zarobi w tym roku 190 mln zł

31 grudnia 2018 | Źródło: PKP Intercity
PODZIEL SIĘ

Monopolista na rynku kolejowych przewozów dalekobieżnych podsumował działalność w kończącym się roku 2018. Do najważniejszych wydarzeń należą zawarte kontrakty na modernizację wagonów oraz podpisanie umowy z Alstomem na montaż internetu w składach ED250.

Fot. Adam Brzozowski

Od stycznia do listopada br. z usług PKP IC skorzystało ponad 42,5 mln pasażerów. Prognozy na zakończenie 2018 roku wskazują na osiągnięcie ponad 46 mln pasażerów, czyli 8% więcej niż w roku ubiegłym.

PKP Intercity, kończy trzeci rok z rzędu na plusie – prognozowany zysk netto za 2018 rok wynosi ok 190 mln zł.

W sierpniu br. przewoźnik podpisał umowę z producentem taboru na montaż i utrzymanie Wi-Fi w 20 pojazdach Pendolino. Pierwszy pojazd z internetem wyjechał na tory 28 grudnia br. Do czerwca 2019 roku Wi-Fi będzie zamontowane w 10 pojazdach, do listopada 2019 roku bezprzewodowy internet będzie dostępny już we wszystkich pociągach ED 250.

Dobre wyniki finansowe w ostatnich trzech latach umożliwiają realizację największego programu inwestycyjnego w historii spółki pn. „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2023. o wartości około 7 mld złotych. W 2018 r. spółka zrealizowała istotną cześć tego programu. Wartość podpisanych lub rozszerzonych w 2018 roku umów na zakup lub unowocześnianie taboru to ponad 2 mld zł.

Jeszcze do końca bieżącego roku PKP Intercity odbierze łącznie 26 pierwszych wagonów po modernizacji, którą dla przewoźnika przeprowadza H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Oznacza to, że fabryka przekazała PKP Intercity 100% więcej wagonów niż zakładano w harmonogramie na 2018 rok. Podpisany rok temu i rozszerzony w październiku br. kontrakt wartości 410 mln zł brutto przewiduje modernizację i przegląd 90 wagonów typu 111A. Z pierwszych efektów tych kontraktów pasażerowie mogą więc korzystać już od grudnia 2018.

Zmodernizowane wagony przedziałowe drugiej klasy będą wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce. Dostępne będą na trasach:

Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – (Białystok)

Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – (Białystok)

Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – (Świnoujście)

Kolejnym kluczowym wydarzeniem było rozszerzenie trzech umów na modernizację 163 wagonów podpisanych w tym roku z Pesą Bydgoszcz. Przewoźnik zamówił dodatkowo modernizację kolejnych 82 pojazdów. Do PKP Intercity trafi więc łącznie aż 245 komfortowych wagonów.

W 2018 roku PKP Intercity kupiło także sześć pojazdów szynowo-drogowych typu Crab 1500E za blisko 2,7 mln zł. Craby są rozwiązaniem, które sprawdza się na terenie zamkniętych hal. Zastosowany w nich napęd elektryczny całkowicie redukuje emisję spalin, a także zapewnia niski poziom hałasu.

Kupno pojazdów zostało dofinasowane z funduszy unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 w ramach projektu „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”.

Większość modernizacji oraz inwestycji realizowana jest w bieżącym roku w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 dla projektów „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” (P1) i „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnianie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” (P2). PKP Intercity podpisało umowy na realizację tych projektów z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) w kwietniu 2018 roku (P1) i w czerwcu 2018 roku (P2). Pozyskane środki w kwocie 654 mln zł są elementem największego programu inwestycyjnego w historii spółki „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, którego celem jest m.in. zakup i modernizacja taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży.