Modernizacja dworca w Pruszkowie zakończona!

Modernizacja dworca w Pruszkowie zakończona!

17 maja 2019 | Źródło: PKP S.A.
PODZIEL SIĘ

Polskie Koleje Państwowe S.A. oddały do użytku pasażerów przebudowany dworzec kolejowy w Pruszkowie. Budynek został kompleksowo zmodernizowany, zachowując przy tym swój zabytkowy charakter. Dzięki modernizacji dworzec w Pruszkowie i jego otoczenie zostały pozbawione barier architektonicznych i funkcjonalnych dla osób o ograniczonej mobilności, w tym pasażerów z niepełnosprawnościami.

Fot. PKP S.A.

Dzięki modernizacji wybudowany w 1924 roku dworzec otrzymał nowe instalacje, zabezpieczenie przeciwpożarowe, monitoring oraz dźwig osobowy. Część pomieszczeń dworca jest klimatyzowana. Poza poczekalnią i toaletami do dyspozycji pasażerów są również kasa biletowa Kolei Mazowieckich oraz biletomat. Na dworcu uruchomiona zostanie także kasa biletowa PKS prowadząca sprzedaż biletów komunikacji miejskiej. Pozostałe pomieszczenia na parterze budynku przeznaczone zostały na działalność komercyjną: lokal gastronomiczny, kiosk z prasą i usługami kurierskimi oraz sklep z e-papierosami. Piętro dworca i jedna z wieżyc zostaną zagospodarowane przez Urząd Miasta Pruszkowa. Przy dworcu została zbudowana nowoczesna wiata, w której pasażerowie dojeżdżający do stacji mogą pozostawić swoje rowery.

– Przebudowa dworca w Pruszkowie jest przykładem, że inwestycje na kolei przynoszą efekt dla pasażerów, jeśli są prowadzone kompleksowo. Tak jest w Pruszkowie i innych miastach położonych wzdłuż linii kolejowej Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki. W ramach modernizacji trasy zmodernizowano stacje i przystanki oraz wybudowano przejścia podziemne. Cieszę się, że dworzec w Pruszkowie odzyskał swój blask i ponownie będzie służył pasażerom. To element naszych dążeń do celu, którym jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W ramach przebudowy odrestaurowane i odtworzone zostały posadzki i stropy w pomieszczeniach oraz schody i poręcze na klatkach schodowych, wykonany został też dach z historycznie udokumentowanej dachówki typu „karpiówka”. Na elewacji odtworzono dawne napisy, które ujawniono po demontażu tynków. Wiele elementów budynku zostało wykonanych na indywidualne zamówienie ze względu na znaczny stopień zniszczenia pierwotnych materiałów. Uzgodnieniu z konserwatorem zabytków podlegały nie tylko elementy architektoniczne budynku, jak stolarka okienna i drzwiowa, wzór terakoty czy wloty odwodnienia deszczowego, ale też elementy drobne, takie jak np. zegar dworcowy i włączniki elektryczne w poczekalni.

Koszt przeprowadzenia prac budowalnych to około 9,9 mln zł netto. Inwestycja została sfinansowana ze środków własnych PKP S.A. oraz z budżetu państwa.