Kurier Kolejowy: Duma i Satysfakcja

Kurier Kolejowy: Duma i Satysfakcja

26 czerwca 2019 | Autor: Dariusz Kostrzębski | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

"PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy za ponad 2,6 mld zł netto na poprawę kolejowego dostępu do portów morskich w Gdańsku i Gdyni. Efektem prac będzie wzrost potencjału polskich portów - obsługa koleją większej ilości towarów, sprawniejsza odprawia cięższych i dłuższych pociągów." Tę informację podawaliśmy w naszym serwisie z poczuciem dumy i satysfakcji. Dlaczego?

Fot. Kurier Kolejowy

Od siedmiu lat jednym z zasadniczych tematów podnoszonym przez uczestników kolejnych edycji Forum Transportu Intermodalnego FRACHT jest dostęp koleją do portów w Gdańsku i Gdyni. Diagnoza sytuacji była powszechnie znana, ale ciagle nie było decyzji i projektów rozwiązujących ten problem. Zwiększał się obrót kontenerami w portach, ale wciąż ponad 60% wyjeżdzało w dalszą podróż na naczepach samochodów powodując bardzo dużą uciążliwość dla trójmiejskich dróg. Wreszcie rysuje się konkretna szansa zmiany tej sytuacji. Wszystko wskazuje na to, że na przyszłorocznym Frachcie będziemy mogli przedstawić konkrety, a przed transportem intermodalnym zarysuje się coraz lepsza przyszłość. Nie od razu ale wyraźnie do przodu.Także w tym roku praktycy gospodarczy mówili, że ułatwienie dostępu kolei do portów spowoduje wzrost przewozów i wpłynie na koszty całego łańcucha transportowego, czyniąc przewozy intermodalne bardziej dostępne i opłacalne. Oczywiście pozostanie dalej "wiecznie żywy" temat preferencyjnych stawek opłat za dostęp do torów, ale, jak pokazuje życie warto dyskutować i przekonywać.  

O inwestycjach infrastrukturalnych w polskich portach i transporcie intermodalnym będzie mowa także w trakcie Morskiego Forum Inwestycji Infrastrukturalnych, które będzie miało miejsce w czasie XX Międzynarodowych Targów Morskich I Konferencji BALTEXPO 20 - Gdańsk, AmberExpo 9 - 11 września br. Już dzisiaj zapraszamy.

 

Forum Transportu Intermodalnego FRACHT to największe i najważniejsze wydarzenie branży TSL w Polsce. Idea organizacji Forum narodziła się w czasach gdy największym „naszym” portem na Morzu Bałtyckim był Hamburg, gdzie odprawiano większość kontenerów  trafiających później do odbiorców w Polsce. Podczas każdej z kolejnych edycji eksperci, przedstawiciele Parlamentu, rządu oraz władz samorządowych mierzyli się z postulatami przedsiębiorców oczekujących wprowadzenia rozwiązań formalno-prawnych, ekonomicznych i podatkowych, które mają wpływ na dynamiczny wzrost przewozów intermodalnych w Polsce. Większość z nich zostało uwzględnionych w polityce gospodarczej państwa. Nastąpił zauważalny wzrost przewozów intermodalnych, lecz nie w stopniu satysfakcjonującym operatorów branży logistycznej. Rodzi to potrzebę i konieczność oceny dotychczasowych rozwiązań oraz próbę wprowadzenia dalszych usprawnień, o czym dyskutują uczestnicy Forum FRACHT.