UTK: Jak kupujemy bilety kolejowe?

UTK: Jak kupujemy bilety kolejowe?

31 sierpnia 2019 | Źródło: UTK
PODZIEL SIĘ

Udział kanałów internetowych w sprzedaży biletów kolejowych wzrósł w minionym roku o prawie 40%. Kasy nadal obsługują najwięcej pasażerów, ale liczba sprzedanych tą metoda biletów maleje.

Fot. Archiwum KK

W przypadku większości podróży zakup biletów przez internet jest najprostszy i najłatwiejszy. Urządzeniem z dostępem do internetu dysponuje znakomita większość Polaków. W przypadku podróży krajowych biletu nie trzeba drukować. Wystarczy kod QR z biletu pokazać konduktorowi na ekranie smartfonu, tabletu czy przenośnego komputera.

Łącznie w 2018 r. przez www i aplikacje mobilne sprzedano bilety uprawniające do ponad 33,2 mln podróży (rok wcześniej do 23,5 mln). Coraz popularniejszym rozwiązaniem są również biletomaty montowane na dworcach, peronach i w pociągach. Taką metodę stosują koleje regionalne, pozwalając na zakup biletu po wejściu do wagonu. Łącznie bezobsługowo (przez internet, aplikacje i w automatach) sprzedano blisko 60 mln biletów.

Jesteśmy świadkami wielu przemian na rynku kolejowym, modernizowane są dworce i przystanki kolejowe, przewoźnicy inwestują w nowy tabor, kolej zmienia się na naszych oczach. Zmiany te dostrzegamy również w zakresie sprzedaży biletów kolejowych, gdzie za pośrednictwem urządzeń stacjonarnych i mobilnych sprzedanych zostało 60 mln biletów, więc już prawie co 5 bilet jest kupowany za pośrednictwem nowoczesnych rozwiązań – zauważa dr inż. Ignacy Góra Prezes UTK.

Mniej podróży odbywa się na podstawie biletów zakupionych w dominujących nadal kasach (spadek o 6%). Nastąpił minimalny wzrost sprzedaży przez drużyny konduktorskie (o 3%). Wzrost dystrybucji biletów tym kanałem dotyczy szczególnie operatorów kolei regionalnych, którzy na stacjach i przystankach o małym ruchu nie utrzymują kas biletowych z powodów ekonomicznych. W takim przypadku bilet można kupić u obsługi pociągu bez dodatkowych opłat.

Do kategorii „inne” zakwalifikowano 15% przejazdów. Odbyły się one na podstawie biletów dystrybuowanych w pozostałych kanałach sprzedaży, np. sprzedawanych przez maszynistę WKD, biletów kartonikowych PKP SKM z kiosków oraz uprawniających zarówno do przejazdów koleją jak i komunikacją miejską w niektórych miastach (np. wspólna oferta ZTM w Warszawie). W tym kanale sprzedaży rozprowadzono prawie 46 mln biletów.

 

W niektórych aglomeracjach na wybranych odcinkach wystarczy posiadać bilet komunikacji miejskiej. Z tego względu dla wszystkich przewoźników wykonujących takie przewozy, przejazdy w takiej samej formule zaliczane są do kategorii „inne”. Przewoźnik nie jest w stanie określić z jakiego kanału pochodził bilet. Bilety komunikacji miejskiej można również nabyć za pomocą licznych aplikacji mobilnych. W tym przypadku nie można stwierdzić jaki odsetek biletów miejskich, na podstawie których można podróżować koleją, został zakupiony on-line. Jest też jeden przewoźnik obsługiwany wyłącznie przez system biletów komunikacji miejskiej - SKM Warszawa.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Jedziemy po dwóch torach na kolejowym Moście Gdańskim Jedziemy po dwóch torach na kolejowym Moście Gdańskim
Następny artykuł S61 Kolejna decyzja, kolejna budowa S61 Kolejna decyzja, kolejna budowa