Knurów nakręca kolej.

03 września 2019 | Źródło: "Kolej na Knurów"
PODZIEL SIĘ

Minęły wakacje czyli jeden z gorętszych okresów w transporcie kolejowym – w tym roku, również dla Knurowa. Bez żadnych oporów możemy stwierdzić, że Knurów nakręca kolej, a perony w Knurowie w każdą sobotę i niedzielę zapełniały się podróżnymi.

Fot. „Kolej na Knurów”

Połączenia kolejowe wróciły do Knurowa po 18 latach. Od początku wszyscy uważnie przyglądali się czy mieszkańcy miasta będą korzystać z możliwości podróżowania koleją do Rybnika czy Wisły. Śmiało możemy powiedzieć, że Knurów jest jedynym i wyjątkowym przypadkiem w którym przyjęcie powrotu połączeń kolejowych przeszło oczekiwania wszystkich. Reaktywacja połączeń przez Knurów została przyjęta przez mieszkańców  tak dobrze, że możemy określić ją jako jedyną w skali kraju. Połączenie już od grudnia wzbudzało zainteresowanie mieszkańców, bezpłatne przejazdy w ferie zimowe pokazały, że połączenie jest potrzebne, a wakacje pokazały, że połączenia przez Knurów powinny być rozwijane. Z każdym weekendem wakacji podróżnych przybywało, a mieszkańcy Knurowa zapełniali pociąg liczniej niż mieszkańcy Gliwic, czy Rybnika. Najlepszym miesiącem był sierpień, kiedy zdarzało się, że z pociągu Kubalonka korzystało nawet ponad 100 mieszkańców Knurowa. Szczególnym dniem był 15.08.2019 podczas którego do pociągu rano wsiadło ponad 150 osób. Tego dnia przejazdy były bezpłatne, jednak warto podkreślić, że tydzień wcześniej w sobotę z pociągu wysiadło niespełna 110 osób, a bilety były odpłatne.

Fot. "Kolej na Knurów"

Jak wynika z naszych obserwacji w tym roku w wakacje pociąg Kubalonka przewiózł ponad 1000 mieszkańców Knurowa, daje to średnio około 30 osób na jeden kurs. Wynik jest bardzo zadowalający – mając na uwadze to, że do naszego miasta nie docierały żadne pociągi osobowe przez 18 lat.

Kolej w Knurowie to nie tylko Kubalonka – to również spotkania i warsztaty które odbywają się na terenie dworca kolejowego. Już od wiosny odbywały się pierwsze spotkania na dworcu, gdzie rozmawialiśmy o historii transportu kolejowego w naszym mieście, następnie sprzątaliśmy teren dookoła dworca, oraz sadziliśmy kwiaty na nasypie peronu. W czerwcu odbył się piknik kolejowy na który przyjechał specjalny pociąg Kolei Śląskich, a na terenie dworca w Knurowie było ponad 300 osób. W lipcu świętowaliśmy 111 urodziny uruchomiania połączeń kolejowych przez Knurów, podczas których zorganizowaliśmy zbiórkę pieniędzy na dokończenie ogrodu kwiatowego na peronie.

W sierpniu, mieliśmy okazję dokwiecić resztę nasypu peronu, oraz spotkać się podczas warsztatów EKODIY gdzie zbudowaliśmy wspólnie z dzieciakami pociąg Kubalonka z kartonów, odwiedzili nas również sympatycy transportu, którzy przyjechali w ramach przejazdu specjalnego „Żółtym autobusem”.

Fot. "Kolej na Knurów"

Obecnie ogród kwiatowy jest ukończony na jednej części peronu, mieszkańcy miasta wybierają kierunek dworca jako miejsce spacerów aby podziwiać piękne kwiaty, oraz cieszyć się odbudowaną infrastrukturą kolejową.
Z nadzieją patrzymy w przyszłość, PKP Intercity zapowiedziało, że jest szansa na wakacyjny pociąg przez Knurów nad morze, Koleje Śląskie utrzymają połączenie przez Knurów, a dodatkowo przychylnie podeszli do tematu postoju pociągów w Przyszowicach, gdzie od nowego rozkładu jazdy również zatrzymywać się będzie pociąg Kubalonka.

Patrząc na tak liczne zainteresowanie mieszkańców połączeniami kolejowymi postanowiliśmy wspólnymi siłami z mieszkańcami gmin Gierałtowice, Knurów, Czerwionka-Leszczyny, oraz Żory starać się o uruchomienie codziennych połączeń z Gliwic do Bielska Białej przez Knurów, Rybnik, Żory. Wierzymy, że się uda!