Umowa na przekop Mierzei Wiślanej podpisana!

Umowa na przekop Mierzei Wiślanej podpisana!

05 października 2019 | Źródło: NDI
PODZIEL SIĘ

W Kapitanacie Portu w Elblągu uroczyście podpisano umowę na „Budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. W imieniu konsorcjum NDI/Besix umowę podpisali: prezes NDI Małgorzata Winiarek – Gajewska, Besix reprezentował menadżer regionalny Nic de Roeck. Ze strony inwestora Urzędu Morskiego w Gdyni podpis złożył dyrektor Wiesław Piotrzkowski.

Fot. NDI

„To ciekawa inwestycja i jej realizacja będzie kolejnym projektem z branży hydrotechnicznej jaki NDI może zrealizować z firmą Besix – mówi prezes firmy NDI Małgorzata Winiarek – Gajewska. W partnerstwie z Besixem zbudowaliśmy już terminal kontenerowy DCT2 w Porcie Gdańsk i współpraca była bardzo dobra. Teraz doświadczenie przełożymy na inwestycje na Mierzei Wiślanej”.  

„Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że możemy kontynuować naszą pracę w Polsce. Jesteśmy zdeterminowani, aby skończyć ten złożony projekt z najwyższymi standardami. Mamy doświadczenie w realizacji projektów na całym świecie – powiedział Nic de Roeck”

Podczas uroczystości głos zabrał Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, który podziękował wszystkim zaangażowanym w przygotowania do inwestycji. W swoim wystąpieniu powiedział: „Otwarcie dostępu do Zalewu Wiślanego było dla nas priorytetem. Od dziesięcioleci mówiło się, że ta inwestycja powinna być zrealizowana. Mówiono, a dziś ta inwestycja staje się faktem. Chciałem podziękować również Wykonawcy – przed Państwem ogromne zadanie, ale wierzę, że poradzicie sobie Państwo z tym doskonale.”

 Inwestycja obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą; budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym. Kanał żeglugowy ma mieć 1 km długości i 5 metrów głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 metrów, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni. Czas realizacji od daty podpisania umowy to 32 miesiące.

Inwestycja znajduje się w granicach dwóch województw – pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. W granicach województwa pomorskiego w gminie Sztutowo oraz Krynica Morska zlokalizowana jest część przedsięwzięcia obejmująca budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, budowę toru wodnego w północnej części Zalewu Wiślanego (granica województw przecina środek Zalewu Wiślanego) oraz budowę sztucznej wyspy. W granicach województwa warmińsko-mazurskiego, w gminie Tolkmicko, zlokalizowana jest południowa część toru wodnego na Zalewie Wiślanym oraz w granicach gminy Elbląg i miasta Elbląga – tor wodny na rzece Elbląg z przyległymi terenami lądowymi.