Przełamywanie barier logistycznych w całej Europie

Przełamywanie barier logistycznych w całej Europie

25 listopada 2019 | Źródło: ULTC ERA
PODZIEL SIĘ

19 listopada ULTC ERA zorganizowało w Warszawie konferencję poświęconą wyzwaniom jakie niesie transport towarów z Chin do Europy. Uczestnikami konferencji byli menedżerowie firm działających w sektorze TSL. Wydarzenie to stało się okazją do rozmowy Marcina Zielińskiego (Kurier Kolejowy) z Alexeyem Gromem, Prezesem (CEO) ULTC ERA

Fot. ULTC ERA

Marcin Zieliński ( MZ ): Panie Prezesie, właściwie to mam jedno pytanie, ale trudne, mogę?

Alexey Grome ( AG ):  Bardzo proszę.

MZ:        Przyjechał Pan do Warszawy aby pokazać polskim firmom potencjał jaki kryje się w transporcie towarów pomiędzy Chinami a Europa koleją oraz Wasze doświadczenia

AG:        Nasza firma przewozi około 76% z około 370 tysięcy kontenerów, które jeżdżą pomiędzy Chinami a Europą rocznie. Każdego dnia w podróż wyrusza 15 naszych pociągów, które przewożą kontenery na tej trasie. Czas przejazdu pociągu od granicy Chin do Polski to około 5 i pół dnia. Wynika stąd, że nasz sposób przewożenia towarów na tej trasie jest znacznie szybszy niż transport morski, który zajmuje około 6 tygodni.

MZ:        No dobrze, załóżmy, że przyjdzie do Was jedna z niewielu polskich firm globalnych, niech to przykładowo będzie KGHM Polska Miedź, licząca się na świecie firma zajmująca się wydobyciem i hutnictwem miedzi, umielibyście obsłużyć ich dostawy do Chin?

AG:        Pewnie, ale wielkość firmy nie ma dla nas znaczenia. Jeśli ktoś chce wysłać w jedną lub drugą stronę pociąg miedzi czy worek ryżu, spotka się z takim samym standardem obsługi. My po prostu wozimy towary.

Fot. ULTC ERA

MZ:        Współczesna gospodarka jest oparta na łańcuchach dostaw. Umielibyście obsłużyć łańcuch globalnych producentów samochodów, takich jak Volvo, które ma zakłady produkcyjne w Europie i w Chinach i czasem komponenty jeżdżą w obie strony.

AG:        A co w tym trudnego? Mamy doświadczenie w obsłudze Audi, Volvo, Porsche, wiemy jak wozić samochody do Chin. Moja praca polega na tym, żeby zdobywać nowych klientów, firmy wchodzące w skład łańcucha dostaw to świetny przykład. Jednak zwracam uwagę, że nie wozimy tylko drogich jednostkowych towarów, wozimy też np. produkty spożywcze i tutaj wolumeny rosną.

MZ:        Wymiana handlowa pomiędzy potęgą gospodarczą, którą są Chiny a starym kontynentem jest w rozkwicie. Jednak koleją przewożone jest tylko około 5% tej wymiany. Koszty transportu koleją są trzy razy wyższe niż w transporcie morskim, co chciałby Pan zmienić?

AG:        Nasz cel strategiczny to zwiększenie wolumenu towarów do jednego miliona TEU rocznie. A patrząc długookresowo, celem ULTC ERA jest przewiezienie 10% wolumenu towarów przewożonych obecnie drogą morską. Możliwości przewożenia towarów po szerokim torze są ogromne. W krótkim czasie możemy zwiększyć wolumen przewożonych towarów trzykrotnie, bez dokonywania istotnych inwestycji w infrastrukturę. Jesteśmy w stanie odprawiać pociąg co 30 minut. Wyższy koszt transportu koleją zostanie z nawiązką pokryty dzięki korzyściom wynikającym ze znacznie szybszej niż drogą morską dostawy towarów  i możliwości szybszego obrotu nimi. A także ograniczeniu dodatkowych kosztów u naszych klientów.

Fot. ULTC ERA

MZ:        Czy nie jest tak, że wąskim gardłem i problemem dla wielu klientów może być stan obecny, czyli spowolnienie tempa przewozu kontenerów na polskiej granicy?

AG:        Przeładunek kontenerów w rejonie Brześcia, a także innych punktów przeładunkowych na europejską infrastrukturę kolejową od dawna nie stanowi przeszkody. Technologia stale się rozwija. Rozwija się również sama infrastruktura przeładunkowa. Nasi specjaliści z powodzeniem współpracują z kolegami z Polski i innych krajów europejskich, tworząc solidne podstawy wzrostu. A najlepszym rezultatem takiej wzajemnie korzystnej współpracy są szczegółowe dane dotyczące natężenia ruchu, które są stale aktualizowane.

MZ:        Wyzwania?

AG:        Największym wyzwaniem dla naszej firmy jest zapewnienie prawidłowego przepływu informacji, a przez to stworzenie odpowiedniego poziomu komunikacji, nie tylko pomiędzy naszymi akcjonariuszami w różnych krajach, ale także między wszystkimi osobami pracującymi dla nas w tych krajach. Transport kolejowy może poprawić rozwój gospodarczy i zjednoczyć ludzi w całej Eurazji. Koleje są bardzo dobrym przykładem tego, jak życie może być lepsze dla nas wszystkich. Tam gdzie dociera kolej tam rozwija się cywilizacja.