Dlaczego Alstom kupił Bombardiera?

Dlaczego Alstom kupił Bombardiera?

24 lutego 2020 | Autor: Marcin Zieliński | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Alstom w Polsce znany jest przede wszystkim jako producent pociągów Pendolino, które pod marką EIP jeżdżą w PKP Intercity. Teraz Alstom dokonał zakupu części kolejowej kanadyjskiego Bombardiera, producenta między innymi lokomotyw TRAXX. Czemu ma służyć to przejęcie, gdyż wydaje się że obydwie strony zrobiły dobry interes. Z informacji prasowej, która otrzymała redakcja portalu kurier-kolejowy.pl wynika, że strony podpisały memorandum of understanding – dokument precyzujący warunki transakcji, ale jeszcze nie powodujący jej zamknięcia w znaczeniu finansowym.

Fot. Alstom

Zacznijmy od Bombardiera

W przypadku tej firmy powody są oczywiste – jest to restrukturyzacja grupy, spłata zadłużenia oraz realizacja strategii koncentracji na przemyśle lotniczym. To wiodący biznes tej firmy, nawet w barwach PLL Lot latały samoloty wyprodukowane przez tę firmę. Jednak Bombardier jest znany również jako producent lokomotyw Traxx, które są eksploatowane również przez polskich przewoźników. Firma ta wyprodukowała ponad 4800 samolotów klasy business jet i uważa, że globalny wzrost gospodarczy przyczyni się do rozwoju tego segmentu rynku. W tym roku Bombardier zamierza wyprodukować 160 maszyn Global 5500 i Global 6500.

A Alstom?

W skrócie można powiedzieć, że Alstom sprzedał swój biznes energetyczny do General Electric po to aby kupić część kolejową Bombardiera. Jest to oczywiste uproszczenie, ale Alstom koncentruje się na rozwoju budowy pojazdów, zarówno elektrycznych zespołów trakcyjnych jak i lokomotyw. Czy Alstom wyda gotówkę na zakup producenta taboru, którego pozbywa się jego obecny właściciel? Moim zdaniem nie. Po pierwsze rozwój przewozów kolejowych z Chin droga lądową spowoduje wzrost popytu na lokomotywy Traxx oraz usługi serwisowe związane z zakupem tych lokomotyw.

Zwracamy uwagę że obecny Bombardier Transportation ma ponad 500 klientów w 60 krajach świata. Gamy produktowe Alsomu i przejmowanego Bombardiera są podobne, dzięki czemu możemy założyć że podobnie jak to się dzieje w przemyśle samochodowym będziemy mieli do czynienia z konsolidacją i koncentracją produkcji a także zmniejszeniem jednostkowych kosztów badań i rozwoju na pojazd.

Światowe megatrendy

Z reguły pojęcie megatrendu używane jest w analizie trendów na rynku konsumpcyjnym, ale jeśli weźmiemy pod uwagę wzrost globalnego zapotrzebowania na biznesowe odrzutowce z jednej strony oraz renesans transportu kolejowego z drugiej to obydwie firmy koncentrują się na istotnych dla nich megatrendach. Bombardier idzie w bardzo ekskluzywny przez to wysokomarżowy segment lotnictwa zaś Alstom koncentruje się na kolei, która choćby biorąc pod uwagę statystyki podawane przez PKP Intercity bardzo się rozwija i odzyskuje pasażerów. Ten trend widoczny jest w całej Europie. Przejęcie Bombardiera to również umocnienie się Alstomu na rynku produktów dla miast – tramwajów i pociągów metra, co w dobie potupującej urbanizacji może być strzałem w dziesiątkę.

Strategia koncentracji

Obydwie firmy strategicznie są podobne do siebie. Obydwie wybrały strategie koncentracji, jedna na lotnictwie, druga na kolei. Okazuje się że dywersyfikacja biznesu może nie być najlepszym sposobem zapewnienia sobie rozwoju na globalnym rynku. Trzeba więc się skoncentrować na tym co każda z tych globalnych marek potrafi robić najlepiej, nie w ujęciu technicznym, ale biznesowym.