GDDKiA tłumaczy opóźnienia na Południowej Obwodnicy Warszawy

GDDKiA tłumaczy opóźnienia na Południowej Obwodnicy Warszawy

06 maja 2020 | Źródło: GDDKiA
PODZIEL SIĘ

Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z „opóźnieniem” mamy do czynienia wtedy, gdy zawini jedna lub obie strony umowy. Czym  innym zdaniem GDDKiA jest „wydłużenie czasu na ukończenie robót”. Jest ono możliwe na warunkach określonych w umowie wówczas, gdy wykonawca przedstawi wyjaśnienia i poda powody, z których wynikać będzie konieczność wydłużenia czasu trwania kontraktu. Przyczyny te muszą być obiektywne i niezależne od stron. Z reguły wynikają one z czynników zewnętrznych, np. warunków gruntowo-wodnych, warunków atmosferycznych, odkryć archeologicznych itp., a więc czynników, których nie można przewidzieć czy też w sposób jednoznaczny opisać w umowie.

Południowa Obwodnica Warszawy, odcinek B z mostem na Wiśle. Fot. GDDKiA

Terminy zakończenia robót 

Blisko 19-kilometrowa budowa drogi ekspresowej S2 (tzw. Południowej Obwodnicy Warszawy) pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska została podzielona na trzy odcinki (A, B i C). Każdy z nich jest realizowany przez innego wykonawcę.

Południowa Obwodnica Warszawy, odcinek C. Fot. GDDKiA

Na zadaniu C (węzeł Wał Miedzeszyński - węzeł Lubelska), w ramach którego budowany jest m.in. węzeł Patriotów i estakady w Mazowieckim Parku Krajobrazowym, termin ukończenia prac został wydłużony do grudnia 2020 r. Obiektywnym i uzasadnionym powodem przesunięcia daty zakończenia robót jest porozumienie zawarte z PKP PLK związane z budową wiaduktu pod czwarty tor kolejowy, który przechodzi nad drogą ekspresową. O tym informowaliśmy w komunikacie.

Południowa Obwodnica Warszawy, odcinek B z mostem na Wiśle. Fot. GDDKiA

Z kolei termin zakończenia prac na zadaniu B (węzeł Przyczółkowa – węzeł Wał Miedzeszyński), gdzie budowany jest m.in. most przez Wisłę, na chwilę obecną został przesunięty na koniec października 2020 r. Powodem tego jest uznanie roszczenia Wykonawcy dotyczące nieprzewidzianych warunków gruntowych w nurcie Wisły. Należy zaznaczyć, że data zakończenia kontraktu zostanie wydłużona jeszcze o ok. miesiąc, czyli do listopada 2020 r. w związku z uznaniem kolejnego, zasadnego roszczenia związanego z wystąpieniem wysokiej fali na Wiśle w maju 2019 roku. Finalizujemy już aneks do umowy w tym zakresie. 

Południowa Obwodnica Warszawy, odcinek A na Ursynowie. Fot. GDDKiA

W dalszym ciągu w rozpatrywaniu są roszczenia Wykonawcy odnośnie wydłużenia zakończenia prac na zadaniu A (węzeł Puławska – węzeł Przyczółkowa), gdzie trasa przebiegać będzie tunelem przez Ursynów. Po ich rozpatrzeniu będzie możliwe wskazanie daty zakończenia inwestycji. 

S2 Południowa Obwodnica Warszawy 

Inwestycja została podzielona na trzy zadania:  

  • zadanie A o długości ok. 4,6 km od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa realizuje Astaldi, wartość robót wynosi 1,3 mld zł; 
  • zadanie B o długości ok. 6,5 km od węzła Przyczółkowa do węzła Wał Miedzeszyński realizuje Gulermak, wartość robót wynosi 795 mln zł; 
  • zadanie C o długości ok. 7,5 km od węzła Wał Miedzeszyński do węzła Lubelska realizuje Warbud, wartość robót wynosi 601 mln zł. 

Wszystkie kontrakty zawarto w grudniu 2015 roku. 

Południowa Obwodnica Warszawy będzie posiadać dwie jezdnie po trzy pasy ruchu (na moście po cztery pasy ruchu w każdym kierunku). W ramach zadania powstanie tunel pod Ursynowem, most przez Wisłę, estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym, pięć węzłów: Ursynów Zachodni, Ursynów Wschodni, Przyczółkowa, Wał Miedzeszyński, Patriotów, a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach POIŚ 2014-2020.