Stare wagony warszawskiego metra otrzymały w Mińsku Mazowieckim "drugie życie"

Stare wagony warszawskiego metra otrzymały w Mińsku Mazowieckim "drugie życie"

17 września 2020 | Źródło: Metro Warszawskie
PODZIEL SIĘ

Nowe barwy, tapicerka i charakterystyczny żółty pasek na burcie – pasażerowie na pewno dostrzegą zmiany w świeżo wyremontowanym pociągu serii 81. Pierwszy z serii pojazdów wrócił z Mińska Mazowieckiego, gdzie wykonywana była naprawa główna i na STP Kabaty szykowany jest do ponownego włączenia go do ruchu pasażerskiego.

Fot. Metro Warszawskie

Pociągi serii 81, które zostały zakupione w latach 2008-2009, przejechały już ponad milion kilometrów i zostały zakwalifikowane do naprawy poziomu 5, czyli tzw. naprawy głównej.  Pierwszy z partii pojazdów, już po remoncie, wyjedzie na jazdy testowe do tunelu w przyszłym tygodniu.

Nowe fotele i kolory

W ramach naprawy głównej w pociągach odświeżanych, lub wymienianych jest bardzo wiele podzespołów, m.in. sprzęgi wagonów, sprężarki, osprzęt pneumatyczny i elektryczny. Wykonano również naprawę wózków wagonowych z zestawami kołowymi. Regeneracji poddano pulpit maszynisty. To co zauważą pasażerowie w pierwszej kolejności to nowa malatura wagonów na zewnątrz, naprawa poręczy, okien, wymiana wykładzin podłogi oraz poszycia foteli - pociąg po naprawie głównej wygląda i jeździ jak nowy. Będzie można się o tym przekonać pod koniec miesiąca, kiedy skład wyjedzie na linię M1.

Fot. Metro Warszawskie

Najpierw jednak, przed dopuszczeniem do ruchu, musi przejść niezbędne testy. Pierwsze jazdy testowe odbywają się na wydzielonym torze testowym, który znajduje się na STP Kabaty. Kolejnym etapem są jazdy testowe w tunelu. Po ich pozytywnym zakończeniu i sprawdzeniu wszystkich systemów pociągi mogą wrócić do ruchu pasażerskiego.

Pociągi serii 81 to obecnie pojazdy o najmniejszych możliwościach przewozowych. Sześciowagonowe składy mają 1020 miejsc stojących i 256 siedzących. Metro posiada siedem takich pociągów. Od starszej wersji różnią się m.in. zainstalowanymi ekranami informacji pasażerskiej, klimatyzacją kabiny maszynisty, jaśniejszym wystrojem wnętrza i zmienionym przodem pociągu.