Hybrydy dla Pomorza Zachodniego powstają w Nowym Sączu

Hybrydy dla Pomorza Zachodniego powstają w Nowym Sączu

09 października 2020 | Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
PODZIEL SIĘ

Dwa zakupione przez Pomorze Zachodnie w lipcu tego roku pociągi hybrydowe powstają w Nowym Sączu. Prace idą zgodnie z harmonogramem. W tym tygodniu fabrykę NEWAGU odwiedził wicemarszałek Tomasz Sobieraj, który mógł z bliska zobaczyć jak powstają nowe składy dla naszego regionu.

Wizualizacja malatury hybrydy dla Województwa Zachodniopomorskiego Fot. UMWZ

Pomorze Zachodnie jako pierwszy region w Polsce zakupił hybrydy, które wyprodukuje NEWAG S.A. Łączny koszt zakupu dwóch pojazdów to 49,2 mln zł. Każdy z nich będzie wyposażony w 150 miejsc.

- Produkcja pierwszego pojazdu hybrydowego jest na etapie przedmontaży, natomiast drugi pojazd w przyszłym tygodniu wjeżdża do lakierni. Wyglądają jeszcze na dość surowe, ale mamy zapewnienie, że oba wjadą na nasze zachodniopomorskie tory jeszcze w tym roku! – podkreśla T.Sobieraj.

Oba pojazdy będą wyróżniały się na trasach, bo ich kolorystyka będzie odmienna od pozostałych pojazdów należących do województwa. Jeden z nich będzie nawiązywał do „zielonego regionu”, jakim jest Pomorze Zachodnie – zarówno jeśli chodzi o dużą powierzchnię lasów czy pól, jak i o świadome, ekologiczne podejście samorządu i mieszkańców. To na Pomorzu Zachodnim wytwarza się najwięcej w Polsce energii pochodzącej z alternatywnych, „zielonych” źródeł. Warto wspomnieć, że 15 października w Szczecinie Urząd Marszałkowski organizuje I Szczyt Klimatyczny na Pomorzu Zachodnim poświęcony postawom proekologicznym (odbędzie się w formie on-line).

Fot. UMWZ

- Drugi ze składów hybrydowych również będzie miał odmienną malaturę, ale póki co nie ujawniamy do czego będzie nawiązywać, nie chcemy psuć niespodzianki – dodaje wicemarszałek T.Sobieraj

Pojazdy dwunapędowe łączą najważniejsze zalety pojazdów elektrycznych, czyli wysokie przyspieszania i brak emisji spalin oraz pojazdów spalinowych wyposażonych w przekładnię elektryczną, jaką jest możliwość poruszania się po liniach niezelektryfikowanych. A tych na Pomorzu Zachodnim jest wciąż 40%.

Fot. UMWZ

Hybrydy pozwolą obsługiwać trasę Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin bez przesiadek. Podobnie na zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek – Runowo Pomorskie, obsługując bezpośrednią relację Szczecin Gł. – Szczecinek przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Czaplinek.

Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w ostatnich 10 latach wydało łącznie ponad 1 mld zł. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.