DB Cargo, spółka zależna Deutsche Bahn, zamierza zainwestować w zakup dużej partii nowatorskich wagonów modułowych do przewozu surowców rud żelaza. Firma będzie transportować rudę do zakładu ArcelorMittal w Niemczech przez 10 lat. Najnowocześniejszy zakład przemysłu stalowego w Europie ma zostać zbudowany do lata 2021 r.
DB Cargo podpisało dziesięcioletni kontrakt z ArcelorMittal, największym na świecie producentem stali i największym producentem stali w Europie, na dostawę surowców do wielkiego pieca w Eisenhüttenstadt w Niemczech (przy granicy z Polską). Dzięki umowie, która będzie obowiązywać do 2031 roku, DB Cargo zapewni dostawy surowców do jednego z największych niemieckich zakładów przemysłu stalowego.
Do lata przyszłego roku DB Cargo zakupi 352 wielofunkcyjne podwójne wagony i 1408 specjalnych kontenerów do transportu rudy, koksu i wapienia. Jej partner, dostawca usług logistycznych Innofreight, zaprojektował wagony i zoptymalizował ich ładowność specjalnie dla tych surowców. Innofreight zbuduje również dwa półautomatyczne urządzenia do załadunku i rozładunku w zakładzie w Eisenhüttenstadt do lata 2021 r. i zapewni ich obsługę. Nowe transporty rozpoczną się, gdy tylko obiekty zostaną ukończone. DB Cargo będzie wtedy w stanie przewozić do 4,2 mln ton surowców rocznie.
Innofreight oferuje dwa typy wagonów modułowych na potrzeby przemysłu stalowego - MonTainer i RockTainer ORE. W szczególności najnowszy model zapewnia półautomatyczny rozładunek poprzez otwieranie bocznych luków.
MonTainer to platformy ze specjalnymi kontenerami o różnych konfiguracjach, wykonanymi specjalnie do przewozu towarów masowych. Komunikat Deutsche Bahn nie precyzuje, o jakich wagonach jest mowa, ale oficjalna strona internetowa firmy pokazuje platformy z kontenerami MonTainer z logo DB i ArcelorMittal.
Oczekuje się, że użycie specjalnych kontenerów zwiększy ładowność każdego pociągu o około 20%, zmniejszając całkowitą liczbę eksploatowanych pociągów. Ponadto DB Cargo, po otrzymaniu nowych wagonów, zamierza wycofać z eksploatacji część istniejących wagonów. Automatyczny załadunek i rozładunek pociągów towarowych na terminalach wyeliminuje większość wymaganych obecnie manewrów, jednocześnie zmniejszając ilość generowanego pyłu i hałasu.