Automatyczny i cyfrowy: nowe technologie dla stacji rozrządowej przyszłości Monachium-Północ

Automatyczny i cyfrowy: nowe technologie dla stacji rozrządowej przyszłości Monachium-Północ

09 grudnia 2020 | Źródło: Deutsche Bahn
PODZIEL SIĘ

Niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) wspiera dwa innowacyjne projekty DB Cargo kwotą 7 mln euro. Dzięki projektom „Zautomatyzowana lokomotywa manewrowa” i „Zautomatyzowany test hamulców” na stacji rozrządowej Monachium-Północ rozpoczynają się testy projektu „System formowania pociągu przyszłości”. W ten sposób największy europejski przewoźnik kolejowy przyspiesza zautomatyzowane formowanie pociągów w ruchu pojedynczych wagonów.

Stacja rozrządowa Monachium - Pólnoc Fot. Deutsche Bahn

Pierwszy projekt przewiduje bezzałogowe sterowanie lokomotywami manewrowymi, drugi - automatyczne testowanie hamulców formowanych pociągów poprzez wykorzystanie czujników pokładowych w wagonach towarowych oraz kanał radiowy do wymiany informacji pomiędzy poszczególnymi wagonami a lokomotywą.

Dla tego typu projektów nie ma na rynku gotowych rozwiązań. Kompleksowe prace rozwojowe i testowe można sfinansować tylko przy dodatkowym wsparciu. Dofinansowanie projektu stało się możliwe dzięki programowi federalnemu „Przyszły kolejowy transport towarowy” Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej, który został przyjęty w maju 2020 roku. Program przyspiesza cyfryzację i automatyzację przyjaznego dla środowiska transportu kolejowego. Od 2020 do 2024 r. w budżecie federalnym przeznaczono na to 30 mln euro rocznie. Średni poziom finansowania to maksymalnie 50 procent.

Innowacje przynoszą korzyści zarówno klientom, jak i pracownikom: dzięki szybszym i bardziej wydajnym procesom oraz mniejszemu zaangazowaniu pracy fizycznej. Skorzysta na tym w szczególności bardzo ważny ekonomicznie ruch pojedynczych wagonów, który charakteryzuje się częstym formowaniem i rozformowaniem pociągów, a także regularnymi pracami manewrowymi

Na stacji Monachium Północ mają zostać przetestowane kolejne innowacyjne technologie, za pomocą których można będzie automatycznie wykrywać uszkodzenia wagonów towarowych lub efektywniej organizować procesy pracy za pomocą sztucznej inteligencji (AI). Cyfrowe sprzęgło automatyczne (DAK) również ma zostać przetestowane w operacjach manewrowych.