Komunikat spółek Grupy PKP o sytuacji zimowej na sieci kolejowej

Komunikat spółek Grupy PKP o sytuacji zimowej na sieci kolejowej

18 stycznia 2021 | Źródło: PKP S.A. / PKP PLK / PKP Intercity
PODZIEL SIĘ

Sieć kolejowa w kraju jest przejezdna. Poza przerwą w ruchu od  godz. 13.00 na linii Poznań - Warszawa na odcinku Błonie – Ożarów, gdzie pociągi dalekobieżne kierowane są przez Skierniewice, a Koleje Mazowieckie wprowadziły zastępczą komunikację autobusową. Bieżące prace zespołów technicznych przy usterkach torów i urządzeń, spowodowanych m.in. niską temperaturą nie powodowały istotnych zmian w kursowaniu pociągów.

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

Trasy regionalne zapewniają możliwość rozkładowych kursów wg potrzeb przewoźników.

Na kursowanie pociągów dalekobieżnych ma wpływ m.in. sytuacja w aglomeracji warszawskiej. Od rana usterki sieci trakcyjnej na stacji Warszawa Wschodnia, trasie z Warszawy do Otwocka oraz na torach postojowych powodują opóźnienia składów przejeżdżających przez stolicę. Służby utrzymaniowe pracują nad tym, aby do wieczora ruch pociągów odbywał się bez zakłóceń.

Działa specjalny sztab regionalny z udziałem przedstawicieli przewoźników i zarządcy infrastruktury, który koordynuje przejazd pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych oraz pracę służb kolejowych.

Kolejarze starają się, by informacje o zmianach były podawane podróżnym w pociągach oraz na stacjach i przystankach jak najszybciej oraz jak najbardziej aktualne. W miarę możliwości dla podróżnych opóźnionych pociągów PKP Intercity w składach oraz na dworach są wydawane napoje lub poczęstunki.

Centrum Wsparcia Klienta zapewnienia pasażerom całodobową pomoc na każdym etapie podróży. Dzięki bezpośredniej współpracy z dyspozyturą CWK posiada aktualną informację o wszystkich pociągach. Od nocy z 17 na 18 stycznia wydano poczęstunek pasażerom 33 pociągów opóźnionych powyżej 60 min. Zapewniono transport taksówkami dla 15 podróżnych, którzy utracili ostatnie w dobie połączenia. Na stronie internetowej na bieżąco są aktualizowane komunikaty dotyczące czasu przejazdu i zmian kursowania pociągów.

By sieć kolejowa była przejezdna pracuje 175 zespołów szybkiego usuwania usterek oraz 66 pociągów pogotowia sieciowego PKP Energetyka. W ramach przygotowań do zimy prawie 2500 km przewodów zabezpieczono przed oblodzeniem specjalnym środkiem na głównych trasach, m.in. Warszawa – Trójmiasto i Warszawa – Kraków. Sieć kolejowa oraz urządzenia przechodzą bieżące przeglądy. Na sieci kolejowej wg potrzeb wykorzystywany jest sprzęt odśnieżny. W nocy z niedzieli na poniedziałek jazdy patrolowe prowadzono na 500 km torów.

W okresie zimowym część dworców nie jest zamykana na czas trwania nocnych przerw technicznych. W przypadku znacznego spadku temperatury oraz w sytuacjach nadzwyczajnych PKP S.A. może podjąć decyzję o całodobowym otwarciu pozostałych dworców. Na kilkudziesięciu dworcach w całym kraju istnieje możliwość zapewnienia ciepłych napojów podróżnym oczekających na pociągi opóźnione powyżej 120 minut. Poczęstunki są wydawane m.in. na trzech najważniejszych stołecznych dworcach: Centralnym, Wschodnim i Zachodnim. Planując podróż, warto sprawdzić godziny otwarcia dworców kolejowych. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.pkp.pl/pl/dworce/nasze-dworce.