Przewozy towarowe Kolei Ukraińskich w 2020 roku

Przewozy towarowe Kolei Ukraińskich w 2020 roku

03 lutego 2021 | Źródło: Centrum Strategii Transportowych (https://cfts.org.ua)
PODZIEL SIĘ

Od dziesięciu lat z roku na rok Koleje Ukraińskie systematycznie tracą ładunki. Jeśli w 2011 roku przewieziono koleją 470 mln ton ładunków, to do końca 2020 roku przewozy ładunków wyniosły 305,4 mln ton, czyli o 2,3% mniej niż rok wcześniej. W porównaniu z rokiem ubiegłym można powiedzieć, że spadek ruchu towarowego nieco zwolnił. Tak więc w 2019 roku Koleje Ukraińskie przetransportowały 310,1 mln ton ładunków, czyli o 2,7% mniej niż w 2018 roku.

Fot. Koleje Ukraińskie

Transport krajowy pozostaje głównym biznesem Kolei Ukraińskich. Ich udział w ogólnej strukturze stanowi prawie połowę całkowitego obrotu towarowego. Tak więc na koniec 2020 roku w ruchu krajowym przetransportowano 143,4 mln ton ładunków, na drugim miejscu był przewóz ładunków eksportowych (113 mln ton). Z kierunku importu w minionym roku przetransportowano zaledwie 36,5 mln ton ładunków, w tranzycie - 12,5 mln ton.

Sytuacja ze spadkiem ruchu towarowego powoduje dużą nierównowagę pomiędzy przychodami i wydatkami Ukrzaliznyci, gdyż aby osiągnąć poziom zwrotu i rozwijać się przy obecnych kosztach funduszu płac i głównych wydatkach, UZ musi przewieźć ok. 350 mln. ton ładunku rocznie. Chociaż ta liczba wygląda na nieosiągalną.

Stały wzrost taryf w poprzednich latach wymógł na właścicielach ładunków przejście na alternatywne środki transportu. Aby odwrócić ten trend, Koleje Ukraińskie potrzebują optymalizacji kosztów oraz zwiększenia wydajności i szybkości procesów transportowych.

Ruda żelaza liderem wśród ładunków.

Cztery główne rodzaje ładunków przewożonych koleją to: ruda żelaza, materiały budowlane, węgiel i zboże. W ubiegłym roku, dzięki wzrostowi przewozów rud żelaza i materiałów budowlanych, Koleje Ukraińskie praktycznie zdołały osiągnąć wskaźniki z 2019 roku. Według analityków Centrum Strategii Transportowych, przetransportowano 79,7 mln ton rudy żelaza, a  materiałów budowlanych - 60,4 mln t. Łącznie ładunki te stanowiły 46% całego kolejowych przewozów towarowych.

Transport materiałów budowlanych w 2020 roku wykazał największy wzrost - plus 16,7% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wyniki te tłumaczy realizacja rządowego programu „Wielka Budowa”.

W przypadku wszystkich innych rodzajów ładunków nastąpił spadek wskaźników. Tym samym wolumen przewozów węgla zmniejszył się o 17% do 48,6 mln ton, zboża - o 13% do 35,2 mln ton, metali żelaznych - 4,2% - do 20,5 mln ton, wyrobów chemicznych i nawozów - o 5,4% do 11,9 mln ton. Spadek dostaw zbóż związany jest przede wszystkim z niższymi zbiorami na Ukrainie w 2020 roku. Według danych operacyjnych Ministerstwa Gospodarki, w ubiegłym roku rolnikom udało się zebrać 65,4 mln ton zboża, podczas gdy w 2019 roku zbiory wyniosły 75 mln ton.

Przewozy kontenerowe w centrum uwagi.

Przy ogólnej ujemnej dynamice wolumenu ładunków na kolei  przewozy kontenerów wzrosły. Jak podają Koleje Ukraińskie, w okresie styczeń-grudzień ubiegłego roku firma przewiozła ponad 425 tys.TEU, czyli o 10,7% więcej niż w 2019 roku. W 2020 roku przewieziono w pociągach kontenerowych ponad 230 tys. TEU, o 41% więcej niż rok wcześniej.

Koleje Ukraińskie zwracają uwagę, że wzrost ruchu uzyskano dzięki zorganizowaniu większej liczby pociągów kontenerowych, kreowaniu nowych tras międzynarodowych i ulepszaniu technologii transportu.

Operator planuje również zreformowanie biznesu kontenerowego. W szczególności bierze pod uwagę koncesję na terminale kontenerowe Liski, a w przyszłości możliwe jest rozdzielenie ruchu kontenerowego w osobny pion biznesowy. Dzięki partnerstwu publiczno-prywatnemu Koleje Ukraińskie mają nadzieję na przyciągnięcie dodatkowych ładunków i rozwój terminali.