Port Gdańsk zamierza stać się ważnym węzłem trasy łączącej brzegi Bałtyku z Morzem Czarnym

Port Gdańsk zamierza stać się ważnym węzłem trasy łączącej brzegi Bałtyku z Morzem Czarnym

20 lutego 2021 | Źródło: Centrum Strategii Transportowych / Kurier Kolejowyy
PODZIEL SIĘ

Szwedzkie porty Gavle i Norrköping są zainteresowane tym, aby stać się ostatecznym celem trasy, która połączy Morze Czarne i Morze Bałtyckie. Zostało to omówione podczas webinarium „Stworzenie nowego korytarza między Morzem Bałtyckim i Czarnym”, zorganizowanego 11 lutego przez Zarząd Morskiego Portu w Gdańsku.

Fot. Port Gdańsk

Zdaniem Sławomira Michalewskiego, wiceprezesa ds. finansowych w Porcie Gdańsk, port w ostatnich latach wykazuje ciągły wzrost. Znajduje się wśród trzech ( dane za styczeń 2021r ) największych portów bałtyckich i jest drugim co do wielkości pod względem przeładunków kontenerów na Morzu Bałtyckim. W ubiegłym roku Port Gdańsk obsłużył 48 mln ton ładunków, a w następnych latach zamierza zwiększyć przeładunki do 60 mln ton.

Prezes Michalewski zauważył, że ruch między Polską a Ukrainą znacznie wzrósł w latach 2018-2020. Dlatego, między innymi Gdańsk zwiększył inwestycje w modernizację sieci kolejowej, budowę 80 km nowych torów i modernizację 3 stacji towarowych.

To samo dotyczy całej polskiej sieci kolejowej oraz przejść granicznych w Medyce i Dorohusku, które są gotowe do zwiększenia swojej przepustowości. Generalnie, jak podsumował Michalewski, „dostęp do portu jest już gotowy, oczekujemy tylko, że nasi ukraińscy koledzy podejmą działania”.

W webinarium wzięli również udział przedstawiciele dwóch szwedzkich portów - Gavle i Norrkoping. Poparli pomysł potencjalnego połączenia Morza Czarnego - Bałtyku i przedłużenia tego korytarza dalej na kraje skandynawskie. Ponadto wyrazili chęć podłączenia do korytarza i powiedzieli, że Gavle i Norrköping mogą być jego końcowymi miejscami docelowymi, ponieważ mają wiele do zaoferowania zarówno w zakresie eksportu, jak i importu.

Wzrastające zainteresowanie połączeniem portów Morza Czarnego i Morza Bałtyckiego wynika z rosnącej roli Turcji jako głównego węzła we wschodniej części Morza Śródziemnego, a także z aktywnego połączenia między portami tureckimi i ukraińskimi.

Ograniczeniem, zdaniem niektórych uczestników webinarium, jest połączenie kolejowe między portami Ukrainy i Polski.

Ze swojej strony Ukrzaliznycia już zapowiedziała swój udział w projekcie - w szczególności planuje budowę intermodalnego połączenia Turcja-Ukraina-Polska.

24 grudnia 2020 r. Centrum Usług Transportu Kolejowego Liski podpisało memorandum o współpracy z Ukrferry i FerriPlus w sprawie rozwoju multimodalnej trasy Turcja-Ukraina-Polska. Memorandum jest otwarte do podpisania przez każdą firmę, która chce uczestniczyć w rozwoju i eksploatacji trasy ”- powiedział Edvin Berzińsz, dyrektor wykonawczy Centrum Liski.